Home > #Hoofdnieuws > Het Criterium needs… YOU!

Het Criterium needs… YOU!

[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Vertel eens eerlijk: weet u wie het RACB Criterium won tijdens de Haspengouw? Of kent u uit het hoofd de kampioen van vorig seizoen? Wie weet sowieso wat het RACB Criterium inhoudt?

Als het aankomt op rally, dan is het RACB Rally Criterium een zwart gat. De discipline zit gevangen tussen twee stoelen: RACB en de BRC promotor. In 2006 werd het ‘Criterium van Short-Rallies” gelanceerd tijdens de Ardennes Bleue rally. Slechts 7 rijders schreven zich toen in, vijf ervan haalden de finish. Het werden een annex-koersen  die de RACB, uit vrees voor een beperkt aantal inschrijvingen, voor de uitvoering overhevelde naar de regionale bonden. Zo konden rijders met een regionale (VAS of ASAF) licentie ook deelnemen aan een nationale rally. Toen het kampioenschap enkele jaren geleden opnieuw onder de vleugels van de regio’s (in Vlaanderen dus de VAS) werd uitgehaald, werd het een volledige RACB organisatie. Menig organisator verwelkomt de annex-affiche, altijd goed voor enkele tientallen bijkomende inschrijvingen (40 wagens in Tielt bijvoorbeeld).

Komen we terug op onze vragen van deze inleiding. U zou dat dus kunnen gaan opzoeken. Maar verder dan een vermelding in het bijzondere wedstrijdreglement van een organisator, een gedetailleerd technisch reglement van de RACB (weliswaar slechts een overzichtelijke 10 pagina’s lang) en foto’s van de aparte podiumceremonie (los van het BK) komen we op het almachtige net ook niet. Het lijkt wel of de RACB helemaal geen interesse heeft voor deze annexkoersen… Ook op de site van de promotor is het flink naar beneden scrollen om in het hoofdstukje “klassementen” te komen tot de tussenstand in het kampioenschap. De ware fan dient zich dus te richten tot enkele gespecialiseerde rallywebsites, waarop de aparte teams en rijders hun eigengemaakte “persmededelingen” kwijt kunnen. Maar dat is voor Rallyjan-met-de-pet wel een stap te ver. De klachten van de rijders zijn dan ook nog steeds: geen perscoverage en, nog droeviger, geen publiek langs de kant! De hardcore-volgers moeten immers eerst de hele BK karavaan, inclusief Juniors en Historic laten passeren, dan nog 10 minuten wachten en dan pas komen de Criteriumrijders.

Vooruit dan maar, we helpen jullie een stukje op weg. Bjorn Renier (Renault Clio) werd vorig seizoen kampioen. Hij rijdt ondertussen een à la carte programma in het BK. Ook kampioenen van vorige jaren stapten over. Denkt u maar aan Kurt Braeckevelt en Francky Boulat, beiden ondertussen aan de slag in de M-Cup. Dit seizoen zagen we al de zege van Stefaan T’Joens en de Renault Mégane in de Haspengouw. De garagehouder uit de Wervikse grensstreek is een alleskunner die zowel VAS, ASAF als Criterium rijdt. Wie kan u dan nog aan de slag zien? Stefan Van Craenenbroeckx bijvoorbeeld. Die lijkt het patent te hebben op originele wagens. Eerder ging hij aan de slag op een Corolla AE86, voorlopig rijdt hij een Nissan 350Z tot zijn Lexus 300IS startensklaar is. En in West-Vlaanderen is het altijd uitkijken naar de spectaculaire passages van Chris Dobbelaere en zijn Opel Kadett, door co Claude Debue grappend de “Kadett Evo” genoemd, omwille van de vele aanpassingen. Als Dobbelaere zijn Kadett aan de start brengt van een regionale wedstrijd (in de VAS Divisie 3), dan schrikt menig rijder van de snelheid van de rode super-Kadett! Voor vele anderen, zoals Eddy Ghijsens (met de Golf Diesel!), het onuitgegeven duo Anton en Anton (Gentse Roemenen!), Ralf Kerckhofs, Eddy Buntinx, Brian Renier en vele anderen is het Criterium een manier om budgetvriendelijk te proeven van de nationale rallyparcours. De wedstrijden zijn immers steeds beperkt tot een 100-tal wedstrijdkilometers. Die beperkte tijdsbesteding en het budget wordt door vele rijders aangehaald als de motivatie om Criterium te rijden.

Het Criterium bulkt van de klasses (15 klassen verdeeld over de Groepen N, A, E en M) maar in wezen zijn de regels: geen WRC, geen groep A8, geen vierwielaandrijving en de turbomotoren worden met restrictoren dichtgeknepen. Het geeft leuke autosport en de tijden van de toppers in het Criterium zitten meer dan eens binnen de top 20, zelfs binnen de top 10 van het BK klassement! De Tieltse TAC rally was in 2006 de tweede rally die “het Criterium” toeliet. Om maar te zeggen dat Tielt een bepaalde historie heeft met dat kampioenschap. Als u als rallyfan dus deze rijders eens een hart onder de riem wil steken, zorg dan dat u eens naast de proeven staat wanneer het Criterium zijn passage maakt. Die andere toeschouwer, aan de overkant van de baan…dat ben ik waarschijnlijk! Wuif eens…

TAC deelnemerslijst CRITERIUM
T
AC timing : het Criterium voegt in met KP5 (Schuiferskapelle) en rijdt tot KP12 (Poelberg)

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
BRC Historic: Rainer Hermann op puntenjacht in South Belgian Rally
BRC Junior: forfait van Jonas De Wilde. Wie scoort er zaterdag?
BRC South Belgian: met opnieuw een zeer mooi deelnemersveld onder aanvoering van Maxime Potty
BRC South Belgian: evenwichtig startveld in VHRS 65 en 50

Leave a Reply