Home > #Hoofdnieuws > Zege voor Allure Team in Trofee Hoge Venen

Zege voor Allure Team in Trofee Hoge Venen

[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/unnamed-1.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/unnamed-3.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/unnamed-4.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/unnamed-2.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

De aftrap van de European VW Fun Cup 2017 in het kader van de Trofee van de Hoge Venen op het circuit van Francorchamps werd in eerste instantie wat verstoord door de mist, maar de race van acht uur verliep verder onder een aangename lentezon. En zoals de traditie het wil in de VW Fun Cup, maakten details het verschil. De onvermijdelijke #277 Allure Team van Cédric Bollen, Guillaume Mondron, Sébastien Kluyskens en Fred Bouvy kon op die manier zijn twee opeenvolgende titels eer aandoen en het nieuwe seizoen aanvatten met een nieuwe overwinning…

De start werd gegeven om 9.30u, maar door de mist moesten de… 86 deelnemers zich nog heel even inhouden. De 287 rijders die zich verzameld hadden in de Ardennen konden echter heel snel aan een strijd van 480 minuten beginnen!

Zoals verwacht stond het wedstrijdbegin bol van incidenten en ongevallen, en de eerste twee neutralisaties door middel van een ‘Full Course Yellow’ waren al snel een feit. Niemand zag de tijd rijp om zijn eerste pitstop te maken, hoewel alle deelnemers verplicht acht keer moesten stoppen in de pits tijdens een race die uiteindelijk betwist werd in prachtig lenteweer.

Tijdens de eerste uren van deze lange sprint losten een tiental teams elkaar af aan de top van het klassement en werden de posities vooraan bepaald door het ritme van de doortochten in de pitlane. Voor anderen bleek de aanvangsfase een stuk moeizamer, aangezien de #282 M3M van Vanina Ickx al snel tot stilstand kwam op het circuit door een technisch probleem. De #280 Socardenne by Milo, de bolide van Kévin Balthazar, Lorenzo Donniacuo en Fred Caprasse kreeg dan weer te kampen met… benzinepech in het begin van de pitlane! Gelukkig vond het incident plaats tijdens een neutralisatie en werd het tijdsverlies beperkt. Een goed uur later kwam de #280 weer postvatten in de algemene top 5. Spannend!

Op de beslissing was het wachten tot het laatste kwart van de wedstrijd. De #277 Allure Team van regerende kampioenen Cédric Bollen en Guillaume Mondron, dit weekend bijgestaan door Sébastien Kluyskens en de ervaren Fred Bouvy, kon het verschil maken en bijna twee minuten voorsprong nemen op de #294 AC Motorsport 1. Martin Leburton, Stéphane Perrin en Didier Van Dalen waren trouwens amper uit de top 3 weg te slaan…

De tweestrijd bleef duren tot het einde van de race, zonder dat de rangorde nog werd gewijzigd. Het kamp van Allure Team behaalde dus meteen zijn eerste succes van het seizoen 2017. Na grondige analyse blijken het opnieuw de details die het verschil hebben gemaakt met het speerpunt van AC Motorsport. De #294 van Leburton-Perrin-Van Dalen verloor immers wat tijd tijdens een tankbeurt, terwijl de #277 kon profiteren van een ‘Full Course Yellow’ om bij te tanken. De troepen van Arnaud Quédé werden vervolgens bestraft omdat de tankbeurt niet volgens de regels was verlopen. In de eindafrekening bedroeg het verschil tussen de twee kemphanen 44’’2.

Voor de kleinste podiumtrede was onzekerheid eveneens troef, maar het voordeel ging uiteindelijk naar de #285 8 KS Corse Team van Claudio Cappelli en Gilles Debrus, voor de #280 Socardenne by Milo van Kévin Balthazar, Lorenzo Donniacuo en Fred Caprasse, een prachtige prestatie na de benzinepech. De top 5 werd vervolledigd door de #65 Concept Expo by Leader Racing van Marc Van Cutsem, Hakim Ouassini en David Doutrepont, die constant progressie boekten tijdens de race en telkens dichter kwamen bij de leiders.

De andere ereplaatsen van deze openingsrace waren voor de #278 Acome Racing 1 (Manu Nava-Stéphane Charlier-Pierre Piron-Benoît Philips), de #417 SP Racing (Sébastien Incardona-Pascal Raes), de #44 Jac Motors 1 by MTE (Laurent Jaspers-Stéphane Henry de Frahan-Glenn Van Parijs), de #287 Comtoyou (Sam Dejonghe-Mathieu Detry-Dominique Bustin) en de #286 Revival Race Shop (Sean McInerney-Michael McInerney-James Thorpe), die de top 10 van de European VW Fun Cup afsloot.

Bij de Tweezitters was de strijd even intens, terwijl het in de pitlane even heel warm werd in het eerste kwart van de wedstrijd door een kleine brand op de #371 Comtoyou, waar Angélique Detavernier snel uit de cockpit van haar auto kon ontsnappen. Even schrikken, maar meer gevolgen waren er gelukkig niet.

De specialisten van de Tweezitters waren eens te meer de hoofdrolspelers voor de overwinning, met de #323 TML Racing, de #342 Trendy Foods Monster en de #365 CARPASS LRE by DRT. En hoewel Francis Plunus en Eric Jardon aan het langste eind leken te trekken aan het stuur van de #342, de regerende kampioen, werden ze het slachtoffer van… benzinepech in de bocht van Stavelot! Dankzij een geslaagde strategie was het laatste woord voor de #365 CARPASS LRE by DRT (Stéphane Lémeret-Miguel Coppieters-Philippe Reynens-Gautier Engish), met 24’’4 bonus op de #323 TML Racing van de familie de Liedekerke (Baudouin, Florent en Sylvain), die zoals gewoonlijk werden versterkt door Charles-Bernard Heger. De #355 JMD by 4Race (Olivier Baudet-Jean-Michel Mahy-Anthony Ferot) stond op de derde podiumtrede van de eerste manche.

Het laatste weekend van april kent de European VW Fun Cup zijn vervolg met de traditionele verplaatsing naar het circuit van Dijon-Prenois in het kader van de Trofee van de Bourgogne.

Uitslag (overall) :

1.Allure Team (Bollen-G. Mondron-Kluyskens-Bouvy) 139 ronden; 2. AC Motorsport 1 (Leburton-Perrin-Van Dalen) 44.221 ; 3. 8KS Corse Team (Cappelli-Debrus) 2.15.775 ; 4. TFE (Dub-Dub-Servais) 2.23.124 ; 5. Socardenne by Milo (Balthazar-L. Donniacuo-Caprasse) 1 ronde ; 6. Concept Expo by Leader Racing (Van Cutsem-Ouassini-Doutrepont) 1 ronde ; 7. Acome Racing 1 (Nava-Charlier-Piron-Philips) 1 ronde ; 8. Petrolheads (G. Dumarey-Van Pollaert-Glorieux) 1 ronde ; 9. ZOSH Groupe DIROB (D. Robin-A. Robin-M. Robin-De Fournoux) 2 ronden ; 10. SP Racing (Incardona-Raes) 2 ronden ; 11. JAC Motors 1 by MTE (Jaspers-Henry de Frahan-Van Parijs) 2 ronden ; 12. ComToYou (Dejonghe-Detry-Bustin) 2 ronden ; 13. Revival Race Shop (McInerney-M. McInerney-Thorpe) 3 ronden ; 14. Groupe Lemoine (Ferté-Lemoine-Leenders) 3 ronden ; 15. SPI (Journet-Andlauer-Coudraie) 3 ronden ;

Tweezitters : 1. Carpass LRE by DRT (Lémeret-Coppieters-Reynens-Engish) ; 2. TML Racing (De Liedekerke-De Liedekerke-De Liedekerke-Heger) 3. JMD By 4Race (Baudet-Mahy-Ferot); 4. CBRS by AC (Koning-Fisette-Dupont); 5. Race4u (Quinten-Musin); 6. Trendy Foods Monster (Plunus-Jardon); 7. ComToYou Racing (Hooreman-Vervisch-A. Detavernier); etc.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
25 Hours Fun Cup: door de lens van Roel Ramaekers
VW Fun Cup: Belgium Back On Track
E-circuit: een spectaculair format voor de VW e-Fun Cup
VW Fun Cup: de VW Fun Cup powered by Hankook ziet mogelijkheden vanaf 8 juni

Leave a Reply