Over twee weken wordt de eerste editie van de Spa 400 op het Circuit van Spa-Francorchamps een voltreffer. Tijdens het paasweekend zullen de liefhebbers van lange wedstrijden meer dan aan hun trekken komen, wedstrijden die voor toerwagens, GT’s en Silhouetten openstaan. Het minste wat we kunnen zeggen en schrijven, is dat de zaken zich prima aankondigen, met een deelnemersveld dat blijft groeien, en bovendien zitten er nog enkele zeer mooie verrassingen in de pijplijn.
“De situatie is duidelijk: we hebben er acht jaar aan gewerkt, om een meeting als deze op één van de mooiste omlopen ter wereld te kunnen organiseren”, verduidelijkt Raphaël van der Straten, Voorzitter van de Belgian Gentlemen Driver’s Club. “En dat gaan we niet zo maar meer uit handen geven. Deze eerste editie van de Spa 400 laat toe om de funderingen te leggen en we zijn nu al in gesprek met meerdere series voor 2018. Zij zouden ons willen vergezellen, in wat toch wel één van de grotere meetings van de Belgische autosport lijkt te worden. Wat betreft de deelnemers is de voldoening er ook. Ze zijn zeer blij om te kunnen racen in een financieel haalbare wedstrijd en meeting, onder de slogan ‘Test your Endurance’, wat kan aangevuld worden met: BGDC, Enjoy Racing !”
De lijst is natuurlijk nog niet volledig, maar we hebben al heel wat nieuwigheden: laten we beginnen met een nieuw team, HTH Motorsport, dat niet minder dan drie Peugeot RCZ Cup, zal inzetten voor #188 Heinen-Hayot, #288 Dewaelheyns-Dussoul en #388 Lionel Vandercam en David Nevers! Zij gaan rechtstreeks de strijd aan met SemSpeed, dat minstens één RCZ Cup inzetten voor het trio Semoulin-Semoulin-Lambert, meer dan ooit een stevige équipe.
Nog in Division 1, in de populaire klasse B (- 2 liter) zien we de komst van de Renault Clio van Divoy Racing Team (er zullen er drie zijn, voor rijders die later zullen bekend gemaakt worden) maar wie er zeker bij is, is Nigel Bailly, verlamd na een ongeval tijdens de motorcross. Hij zal een levensdroom realiseren: deelnemen aan een volledig kampioenschap! Welcome…
De regerende kampioenen Guy Katsers en Philippe Ménage verdedigen hun titel met de Vauxhall Astra Coupé die deze winter een verjongingskuur onderging. Hun belangrijkste rivalen, François Jeukenne en Gaël Frère (Renault Clio), doen het voor de gelegenheid met Philippe Hortulanus. We zien ook de snelle dame van de BGDC terug, Angélique Charlier (Renault Clio), die haar teamgenoten nog bekend moet maken. De Nederlanders Mick en Yardy Hoogwerf doen het weer met hun Renault Clio Cup in de jacht om de ereplaatsen. Dat geldt ook voor het duo Leroy-Delencre, die hun status van revelatie van 2016 zullen willen bevestigen.
In het kamp Honda zien we Patrick Van Billoen en Navric De Laet opnieuw met hun Civic, net als Rudy Thiroux, die het tijdens de Spa 400 doet met Rodrigue Gillion, die terug is in het team van zijn hart.
Een lange race in Francorchamps zonder een meute BMW, dat is onbestaande. Daarom vertellen we u nu al dat we zeker aan de start krijgen: de familie Bolle Debal met de prachtige M3, net als Smets-Verbeke (M3 Compact), Van Loo-De Vocht (BMW 120d), Bradt-Van den Hove (BMW 120d) en Vandekerckhove-De Landsheere-Kluyskens (Z3 M Coupé). Kenny Boeykens en Kobe Wastiels hebben hun 330i nog sneller gemaakt. De familie Pampel zet de M3 WTCC in, samen met de Luikse stuntman Pierre-Yves Rosoux.
BMW neemt het in de klasse op tegen onder meer een Porsche Boxster met het trio Beeckman-Denis-Neutelers, die een mooie decoratie hebben.
In de categorie GT, zien we meerdere Porsche 991 Cup, met name uit het team Speedlover van André Van Hoof. Pierre-Yves Paque en Grégory Paisse zullen al zeker van de partij zijn… en heel wat andere teams lijken op stapel te staan. Dat belooft!
Jean-Marc Bourdouch ruilt zijn Renault Clio in voor een… Domec RXC met een gesloten carrosserie! Hij doet dat met Philip Daniels.
Net als de Porsche zijn de Silhouetten nieuw in de Hundred Series by BGDC, en dus ook aan de start van de Spa 400! Qvick Racing zet een MARC Car in met de carrosserie van een BMW, uiteraard met onder de motorkap een dikke V8. Dat geldt dus ook voor de Focus V8 VDS Racing Adventures, die weer van de partij is in BGDC na een reeks wedstrijden in de 24 Hours Series. Thierry de Latre du Bosqueau doet het met een Solution F en ook daar volgen de namen…
Hiermee heeft u dus al heel wat info over de Spa 400, die dus bijzonder goed oogt. Voegen we overigens aan die lijst nog de BMW Racing Cups van Jan Horemans toe, of met andere woorden de BMW Clubsport Trophy 325i E46, E90 en E92 en de BMW M235i Racing Cup, wagens die erg betrouwbaar zijn als het om lange races gaat.
Het volgende goede nieuws volgt snel… en See you in Spa !