Home > #Hoofdnieuws > Belgian Westhoek Classic 2017: het parcours!

Belgian Westhoek Classic 2017: het parcours!

[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Al lijkt september 2017 nog ver weg, toch hebben de organisatoren van Belgian Westhoek Classic, de hoogmis der Vlaamse regelmatigheidsrally’s , hun traject al klaar!

De uitzetters hernieuwen dit jaar zo’n 40% van hun wedstrijdgebied, halverwege de tweede wedstrijd staan opnieuw enkele gravelstages op het menu weliswaar in een andere versie in vergelijking met voorgaande edities. De Belgian Westhoek Classic zal ook de nodige publieke belangstelling kunnen genieten met onder andere een stempelcontrole op de Grote Markt van Ronse op vrijdagavond, een korte halte bij het clublokaal van Autostal Atlantic en een regroup in het dorpscentrum van Boezinge (rallycentrum van de Ypres Historic Rally) in combinatie met publiekspunten langsheen bekende autosportlocaties langs het parcours doet de organisatie er alles aan om deze extra dimensie in stand te houden. Het parcours ligt klaar, de aanvragen tot toelatingen naar maar liefst 40 (!) gemeentes kunnen voorbereid worden en parcoursuitzetters Jens en Bjorn Vanoverschelde staan te popelen om het parcours uitgebreid aan u voor te stellen.

Een goed gevulde openingsetappe

De wedstrijd gaat van start op vrijdagavond 15 september vanaf ons wedstrijdcentrum te Deerlijk, nabij Kortrijk met 3 korte openingsproeven, de RT van Heestert, de RT van Waarmaarde en de RT van Zulzeke, Meteen 3 namen uit de voormalige 12 uren van Ronse. Na de 3 openingsproeven zullen de deelnemers de stempelcontrole op de Grote Markt van Ronse aandoen alvorens aan het echte werk te beginnen.

Dat bevat ondermeer een regelmatigheidsproef van 25 kilometer, de regularityproef ‘klimkoers Edelare’. De regelmatigheidsrit van Ooike is nog zo’n klassieker uit de 12 uren van Ronse met een wel zéér technische passage- en enkele tijdcontroletrajecten. Het parcours zal zéér zorgvuldig uitgestippeld zijn op de plateaus van de plaatselijke heuvels via verlaten betonwegen (die vooral gekend zijn uit de Haspengouwstreek) waar de kans op lekrijden groot is, de straatverlichting tot een minimum beperkt is en bij regenweer steeds modderig… Kortom, zelfs met een relatief eenvoudig roadbook zullen de uitdagingen er voor het rapen liggen! De openingsetappe eindigt na 150 kilometer in het Van der Valk Hotel Nazareth (nabij Gent) waarbij de organisatie dit jaar een bewaakt nachtpark voorziet.

Nog meer Oost-Vlaamse autosportnostalgie op zaterdagochtend

Wie aanspraak wil maken op de overwinning zal goed wakker moeten zijn om zoveel mogelijk strafseconden of -minuten te vermijden tijdens de openingsetappe van de tweede wedstrijddag. De karavaan vertrekt om 9u00 voor een lange tweede wedstrijddag: 450 km verdeeld over 20 regularityproeven en enkele ’time control sections’.

De openingsproef is die van Ooidonk, een korte proef rondom het gelijknamige kasteel van Ooidonk weliswaar meteen gevolgd door de langste regularityproef van de wedstrijd, goed voor zo’n 35 kilometer over wegen die ooit gebruikt werden door de ‘200 mijlen van het Meetjesland’ en meteen de eerste scherprechter van de tweede wedstrijddag.Even op adem komen kan tijdens een korte refueling om nadien de gravelstages aan te vatten in de polders op de grens met Nederland. De regularityproeven zullen elkaar snel opvolgen en het minste foutje zal meteen afgestraft worden! En alsof het nog niet genoeg is volgen daarop nog enkele tijdcontroletrajecten met onder andere een schitterende passage via een gravelweg langs een meer… Je zou haast denken dat we in Finland aan het rijden. Op adem komen doen we opnieuw in Belgische bodem met een regroup te Westkapelle, deelgemeente van Knokke-Heist. De terreinen van ’t Walletje zullen dienst doen als regrouplocatie met een netjes afgesloten wagenpark.

Een marathonetappe met mini-regroup bij Autostal Atlantic

De hoofdbrok van de tweede wedstrijddag volgt tijdens de middag-etappe. Zo’n slordige 230 kilometer lang navigeren, al zal deze etappe zich in een compacter wedstrijdgebied afspelen zodat het aantal verbindingstrajecten tot een minimum herleid zal worden! We maken er echter een punt van dat we niet gaan inboeten aan afwisseling. Zo staan op zaterdagmiddag onder andere het kronkelende zuiden van de Belgische kustlijn op het programma alvorens, via de regularityproef van Oudenburg het binnenland in te trekken en de typische gladde asfalt te gaan opzoeken rondom Koekelare & Staden. De marathonetappe zal halverwege even onderbroken worden door een korte regroup in het clublokaal van Autostal Atlantic. Na de korte pauze volgt een doortocht nabij de Ruidenberg en de regelmatigheidsrit van Kortemark-Elle. Een uiterst technische passage met 18 bochten verspreid over 2130 meter… Dé ‘place to be’ op zaterdagmiddag voor menig historisch autosportliefhebber!

Vervolgens trekt de karavaan verder richting een refuelzone en… opnieuw afwisseling. We verlaten opnieuw het binnenland en begeven ons in de buurt van de Ijzer met diens wegen omringt door diepe grachten. Het ideaal speelterrein voor een lange en pittige regelmatigheidsproef -goed voor opnieuw zo’n 25 km- en afsluitend nog enkele boeiende tijdcontroletrajecten.

Na 230 kilometer volgt nog een grotere refuel/servicezone om de wagens klaar te stomen voor de afsluitende avondetappe. Echter, voor we die aanvangen verwelkomt het dorpscentrum van Boezinge opnieuw de BWC-karavaan.

Een finale avondetappe in de Westhoek

Belgian Westhoek Classic zou uiteraard de benaming ‘Westhoek’ niet kennen zonder een passage in deze autosportgekke streek. Voor deze editie kozen we er opnieuw voor om de Westhoek op te nemen in de afsluitende avondetappe. De streek leent zich uitstekend om nog een laatste keer het klassement overhoop te gooien met onder andere de regelmatigheidsproeven van Boezinge, Sint-Juliaan en Reutelbos. Gekende namen uit de Ieperse rally al hebben de parcoursuitzetters al hun streekkennis uit de kast gehaald om toch voor verrassingen te zorgen… Een time control section sluit de wedstrijd af en zoals de traditie het wil zullen we de winnaar pas met zekerheid kennen bij de allerlaatste tijdcontrole! De wedstrijd eindigt met een slotdiner op anderhalve kilometer van onze startlocatie en zowel de Marathon-categorie als de Touring-categorie krijgen er elk hun afzonderlijk wagenpark!

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
Rally: Paul Lietaer in minimum twaalf wedstrijden
VAS Monteberg: inschrijvingen zijn geopend
Rally: Vincent Verschueren à la carte met Skoda Fabia Rally2
Voorstelling Anthony Vandenbussche: “We rijden puur voor het plezier.”

Leave a Reply