Home > #Hoofdnieuws > Getest: Seat Leon 2.0 TDI CR 184 pk DSG

Getest: Seat Leon 2.0 TDI CR 184 pk DSG

[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Hoewel de diesel vandaag wat in het hoekje zit waar de klappen vallen, zeker in stedelijke gebieden, is het nog steeds mogelijk te genieten van een diesel. Wij reden recent met de nieuwe Seat Leon 2.0 TDI CR 184 pk DSG en leverden de wagen na een week met spijt weer bij de invoerder aan de Malistraat in.

De Leon is een klassieker in het gamma van Seat en toch ook wel één van de sterkhouders van de Spaanse armada binnen het leger van Volkswagen. De auto rust, al is dat woord slecht gekozen, op hetzelfde platform als onder meer de Audi A3 en de Volkswagen Golf. Hoewel de Cupra nog steeds een sportieve trede hoger staat, is deze Leon FR met 184 pk en DSG-versnellingsbak een perfect alternatief. Met zijn amper 1.200 kilogram, 90 kilogram – of een stevige passagier – minder dan de voorloper, en 380 Nm koppel, is de auto absoluut in staat om te wedijveren met heel wat andere sportievelingen op de weg.

Laten we even vanbuiten beginnen. De nieuwe Leon oogt gewoon strak en mooi. Het design is sober, maar straalt wel sportiviteit en kwaliteit uit, net overigens als het interieur. Binnenin valt de goede afwerking op, net als de goede kwaliteit van de gebruikte materialen en vooral, een zeer goede zithouding. De sportieve zetels geven voldoende steun en laten de bestuurder toe om een goede houding aan het stuur in te nemen, ook als het ritme wat de hoogte ingaat.

Maar de Leon is gemaakt om te rijden en dat doen we na een druk op de knop. De DSG-versnellingsbak laat uiteraard ook toe om de schakelhendels aan het stuur te gebruiken, maar de versnellingsbak is bij normaal gebruik, voldoende reactief. In de Sport-stand blijft hij soms wat in de toeren hangen en is een tikje op de hendels achter het stuur niet uit de lucht. Verder valt er weinig tot niets op de wagen aan te merken en vooral de wegligging is verbluffend goed. Zonder in te boeten aan comfort, ligt de auto perfect en bijzonder neutraal, op de weg en noch het stevige koppel, noch de 184 paarden hebben effect op het gedrag van de voortrein van de auto. Zowel op de autoweg als op de typische rallywegen rond Spa, is de Seat Leon gewoonweg een prima sportieve Hot Hatch.

Wie op zoek is naar een familiewagen die iets anders mag zijn, en tegelijkertijd graag sportief rijdt, is deze nieuwe Seat Leon 2.0 TDI CR 184 pk DSG absoluut een optie!

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_gallery admin_label=”Galerij” gallery_ids=”1428,1426,1427″ fullwidth=”on” orientation=”landscape” show_title_and_caption=”on” show_pagination=”on” background_layout=”light” auto=”on” auto_speed=”3500″ hover_overlay_color=”rgba(255,255,255,0.9)” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] [/et_pb_gallery][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Leave a Reply