Home > #Hoofdnieuws > “De jongeren zijn de toekomst van TCR Benelux”

“De jongeren zijn de toekomst van TCR Benelux”

[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

De TCR Benelux is aan zijn tweede seizoen toe en Kronos lijkt meer dan ooit in zijn opzet te slagen om opnieuw een sterk toerwagenkampioenschap op de rails te zetten. Koen Wijckmans, de coördinator van de TCR Benelux, sprak met veel vuur en passie over de nabije en verdere toekomst van de TCR Benelux met Autosportwereld.be.

Waar staat u vandaag, op enkele weken van de start van het circuitseizoen met uw serie of kampioenschap?

We moeten realistisch zijn en zeker geen vergelijkingen maken met TCR Germany, waar het potentieel  – land van constructeurs, de budgetten van ADAC – veel groter is dan wat het geval is in bijna alle andere TCR-competities, zoals TCR Benelux. Wij zouden zeer tevreden zijn als we op jaarbasis een twaalftal auto’s kunnen rondkrijgen – er wordt hard aan gewerkt en er volgt weldra de bekendmaking van een paar explosieve duo’s – en per weekend enkele one shot-deelnames kunnen toevoegen, zonder de Clio Cup Benelux niet te vergeten. Met SEAT, VW, Honda, Opel, Peugeot, Alfa Romeo en Audi zijn er zeven verschillende merken actief, maar de onderlinge verschillen zijn zodanig klein – en geholpen door de BOP en de korte duur van elke sprint – dat het zelfs met een beperkt veld spannend blijft van start tot finish. En gezien het verschil ook al niet zo groot is tussen TCR-auto’s en de Clio Cup, gaat deze ‘race in de race’ het veld mooi aanvullen. Wij verheugen ons er ook op dat er heel wat bewoog van over de Moerdijk met de komst van Tom Coronel in een Honda van Boutsen Ginion Racing en twee door de KNAF ondersteunde Audi’s van Bas Koeten Racing met jonge Nederlandse junioren. Nog van de Nederlandse kant benadrukken we de samenwerking voor twee meetings met Dick “SCC” Van Elk en uiteraard het akkoord met Erik Weijers van Circuit Park Zandvoort om de tweede round te organiseren tijdens de Jumbo Familie Racedagen driven by Max Verstappen, vorig jaar goed voor zo’n 100.000 toeschouwers! TCR Benelux staat in 2017 opnieuw garant voor de verdere heropleving van de sprintracerij op de circuits in de Lage Landen.

Wat zijn de ambities voor 2017 en zelfs de komende jaren?

Wij hebben vorig jaar getoond dat de formule van Long Race en vier sprints en het aantal minuten track time – dit jaar opgetrokken tot 220 minuten – aanspreekt en, vooral, zorgt voor deur aan deur-gevechten op het scherp van de snee. TCR beantwoordt perfect aan de vraag van de terugkeer van een écht sprintkampioenschap in een Belgisch en zelfs internationaal autosportlandschap dat de laatste jaren uitsluitend evolueerde naar bijna niets anders dan langeafstandsraces! Dat heeft ook zijn gevolgen voor het type coureurs dat er aan de slag gaat en die weinig of geen boodschap hebben aan races van zeer korte adem. Vandaar het minder grote aanbod van geïnteresseerde, snelle coureurs, mét ook wat budget… In TCR is het de rijder zelf die beter uit de verf komt, vermits hij solo de strijd aangaat met de concurrentie en alléén verantwoordelijk is voor het eindresultaat. Om dat aan te kunnen, moet je in de eerste plaats flink aan een stuur kunnen draaien… Wij zijn dan ook zeer tevreden dat er dankzij TCR een nieuwe generatie, jonge talenten op het voorplan is getreden.  De Potty’s, Lessennes, de Leval debuteerden in karting en toonden met de overstap naar TCR dat dat een springplank kan zijn naar een carrière in de toerwagenracerij.  Dat zij op de piste de strijd aangingen met de gevestigde waarden liet hen immers toe om zich in de kijker te rijden en naam te maken! De jongeren zijn écht wel de toekomst van TCR Benelux. Langs de andere kant beseffen we dat het niet iedereen gegeven is om het nodige budget rond te krijgen en sommige coureurs die wél sprints willen rijden, hierdoor afhaken. Vandaar de gesprekken die we voor het seizoen 2016 even voerden met de organisator van de BMW M235i Cup en het voor dit jaar samenvoegen van Clio Cup Benelux met TCR. Vergeten we niet dat in de gouden jaren van de Procar-sprints en het Supertoerisme – zeg maar de TCR van de eighties – de strijd voor de algemene zeges weliswaar ging tussen een handvol Audi’s A4, Peugeot 406, BMW 320, Honda Accord e.a Opel Vectra’s en dat er heel wat “races in de race” waren met D2, Criterium, Peugeot 106 Trophy en BMW Compact Cup!”

 

 

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/03/040.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”Rij”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/03/048.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Leave a Reply