Home > #Hoofdnieuws > BK Rallycross: seizoensopener met verrassingen

BK Rallycross: seizoensopener met verrassingen

[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

In navolging van de regionale collega’s openden zondag 5 maart de BK-rijders de debatten voor het Belgisch kampioenschap, opnieuw op het Duivelsbergcircuit te Maasmechelen. Aanvankelijk gebeurde dat onder een blauwe hemel, maar stilaan kwam de bewolking opzetten en naar het einde van de tweede reeks toe vielen de eerste druppels neer. Al snel lag het parcours er spekglad bij door de regen en her en der vielen er verrassingen te noteren.

De meeste deelnemers vonden we in de Supernationalsklassen min en plus 2000cc en voor beide werden er de zogeheten “Q-finales” afgewerkt. Daarvan stoten de eerste twee door naar de halve finales. Vanuit de halve finales kwalificeren de eerste drie zich dan telkens voor de finale. Elk van de finales wordt met zes wagens afgewerkt.

In de klasse Supernationals onder 2 liter noteerden we een aantal nieuwkomers, komende vanuit het VAS-gebeuren. Daarbij onder meer Glenn Cools (Opel Kadett) en Davy Van Ratingen (Toyota Corolla). Beiden wisten zich een plaatsje te veroveren in de finale, daar was het jammer genoeg al snel “game over” voor Cools, maar collega Van Ratingen verging het beter met een derde stek na Nick Neyens. Die verraste alles en iedereen door met zijn Ford Escort op de kletsnatte omloop een oververdiende tweede plaats te veroveren na de ongenaakbare Steve Volders. Die laatste maakte de overstap vanuit de +2000cc-klasse en heeft met zijn Fiesta in Touringcar-configuratie plannen om het volledige FIA Europese kampioenschap te betwisten. Danny De Beuckelaer zag zijn seizoen zaterdagavond tijdens de training reeds verknald: “Het liep eigenlijk goed en plots, zonder enig waarschuwingslampje, ging de motor stuk. Mettet in maart is wel erg kort dag en halen we allicht niet, ik wil ook de druk niet te hoog leggen bij mijn vader. Het zal nu zaak zijn in de overige wedstrijden gewoon zo hoog mogelijk te eindigen.”

Luc Maris is terug van weggeweest in de klasse Supernationals boven 2000cc en toonde meteen dat er met hem terdege rekening moet worden gehouden dit seizoen. Met zijn Volvo S40 behaalde in twee van de drie heats de beste tijd. Ludo Hermans was de snelste in de tweede heat, profiterend van de drogere omstandigheden waaronder deze zijn rondjes mocht afwerken. Maar in de finale bleef Maris niet foutloos en diende hij vrede te nemen met een vijfde plaats. Dan verging het Bert Bosmans heel wat beter met de Volvo 242, die won met verve en bleef daarbij Kristof Bex (Volvo S40) en de verrassende Tom Meeusen (Mitsubishi) voor. Meeusen moest zich immers via de Q-finale een weg banen naar de finale, dan smaakt een derde plaats meer dan zoet.

Een erg gevarieerd en sterk startveld zagen we in de klasse Super1600 met onder meer de nieuwe wagens van Yves Teelen (Peugeot 208) en Danny Luyten (Toyota Yaris). Vooraan was regerend kampioen Dennis Remans tweemaal de snelste in de reeksen. Remans diende daarna Davy Van Den Branden (Citroën DS3) nog een mentale tik toe door Van Den Branden, bekend om zijn kwailiteiten in regenweer, net daar te verslaan. In de finale keerden de kansen echter om. Van Den Branden kreeg vleugels toen hij achtereenvolgens Remans en daarna de Nederlander Marcel Snoeijers (Renault Mégane) in de fout zag gaan. De weg naar onverhoopte winst lag plots helemaal open en Van Den Branden liet de kans niet liggen. Remans wist nog tweede te eindigen en Joël Strackx (Honda Civic) maakte het podium compleet.

Over de klasse Supercar kunnen we kort zijn. Enkel Jos Jansen (Ford Focus) en Jochen Coox (VW Polo) verschenen uiteindelijk aan de start. Zij maakten er echter wel een mooie show van onder hun beiden en uiteindelijk wist Coox Jansen te verslaan.

Naast de reguliere klassen was er verder ook het debuut van de SRX-cup (Ssangyong). Daarbij worden uiteindelijk de wagens geklasseerd, niet de rijders. Men biedt de teams immers de mogelijkheid elke heat en/of finale een andere piloot aan te duiden. Uiteindelijk was team “GDRX” het snelste met Guillaume De Ridder. Die is vanuit de rally-wereld uiteraard helemaal geen onbekende in de autosport.

De volgende wedstrijd tellende voor BK gaat door op zondag 19 maart, op het circuit Jules Tacheny (Mettet). Daar worden, zoals we vernamen van Jos Jansen en Jochen Coox, meer Supercars verwacht, dankzij teams uit het EK en/of WK die komen proefdraaien.

 

 

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/03/sized_JN7A8127-2.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] [/et_pb_image][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/03/sized_JN7A8350-2.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] [/et_pb_image][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/03/sized_JN7A0254-2.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] [/et_pb_image][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/03/sized_JN7A8426-2.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] [/et_pb_image][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/03/sized_JN7A9545-2.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] [/et_pb_image][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/03/sized_JN7A8728-2.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] [/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
Vaarwel Ken Block
BK RX: BRCV geeft een stand van zaken
Zuhal Demir steunt Duivelsberg
Voorlopig geen vergunning voor Duivelsberg

Leave a Reply