Er is dit jaar geen traditionele persconferentie ter gelegenheid van de 24 uur van Spa en dus schoof Autosportwereld.be aan bij Stéphane Ratel, nu al 20 jaar de grote man achter de legendarische GT-wedstrijd in de Belgische Ardennen.
Foto: SRO
Stéphane nam het verhaal van de 24 uur van Spa in 2001 over en sindsdien is de race alleen maar gegroeid, met schitterende deelnemersvelden en spannende races. Sinds 2011 vormt zijn concept, de GT3, de onbetwiste hoofdklasse van de wedstrijd en zonder ongelukken blijft dat ook zo. “Ik heb even getwijfeld, in 2019. GT3 is een concept dat stoelt op twee soms tegenstrijdige elementen: enerzijds de mogelijkheid voor een constructeur om veel auto’s te verkopen, de zogeheten klantensport en anderzijds de waarde voor de marketing van een merk en dan gaat het vaak over fabrieksteams. Die beide zaken moeten in evenwicht blijven en vooral niet overhellen naar de kant van de ‘marketing’ want dat dreigt de klasse fors duurder te worden, kijk naar wat er met GTE is gebeurd. Zo’n onevenwicht zou de toekomst van de GT3 in gevaar kunnen brengen, maar vandaag bestaat dat gevaar minder dan pakweg twee of drie jaar geleden. In die optiek denk ik dat we zeker nog een hele poos met de GT3-wagens verder kunnen.”
GT2 heeft mooie toekomst
Naast de GT3 zijn er natuurlijk de GT2 en GT4, één klasse die aan het begin van de cyclus staat en één klasse die volop aan het ontbolsteren is. De GT2 was een week geleden te gast in Spa-Francorchamps en Ratel wil met SRO absoluut de kaart van de spectaculaire wagens trekken.
“GT2 is voor mij een klasse voor de toekomst, maar binnen een bepaalde context. GT2 is niet voorbestemd om de GT3 te vervangen. Het is een klasse voor gentlemen drivers, niet voor professionele piloten, tenzij van een zekere leeftijd. Ik wil hier geen jonge ‘Silver’ rijders zien, die horen in de GT3 of GT4 thuis. Bovendien hebben we op termijn van één à twee seizoenen ook nieuwe merken nodig, want wagens zoals de Ferrari Challenge of de Lamborghini Super Trofeo die we nu toelaten, dat is eigenlijk niet de bedoeling. Ik wil nieuwe GT2’s zoals de Audi, Porsche of KTM nu zien (Mercedes zou de eerste nieuwe constructeur zijn nvdr.).”
Ondanks de sterke basis van de huidige 24 uur van Spa, is er één element dat ook Ratel aan het denken zet, met name het kleine aantal Belgen. “Ik wil terug meer Belgen naar de race halen, maar dan moet ik tegelijkertijd ook de ‘Am’ klasse weer op kruissnelheid krijgen. Er zijn ideeën en mogelijkheden en ja, ik zou ook liever een tiental Belgische wagens aan de start zien verschijnen en het potentieel zit in de goede gentlemen drivers die België rijk is. Dat is absoluut een werkpunt, dat weerleg ik niet.”
Begrip voor gefrustreerde fans
Last but not least is er de ‘affaire’ van het publiek tijdens deze editie. “Ik kan me best voorstellen dat de fans gefrustreerd zijn, dat begrijp ik maar al te goed. Ik vind dit ook geen aangename situatie en de veranderende elementen schrikken mensen ook af om te komen en dat is jammer. Want opgepast, het is niet SRO dat de krijtlijnen voor het publiek uitzet, en ik droom er zeker ook van om weer volle tribunes te zien. Afspraak volgend jaar!”