[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]
Een overvol startveld. Organisatoren zien het graag passeren. De 17e Hemicuda Rally kreeg uiteindelijk 119 auto’s aan de start. Met de nodige vedetten en een streepje mooi weer zorgt dit dikwijls voor een mooie toeloop aan fans en toeschouwers. Maar je kan niet alles hebben, en ondanks het slechte weer in de aanvangsfase kregen we een zeer mooie, boeiende wedstrijd met een dolgelukkige, “andere”, winnaar!
Het was nat in de ochtend, kletsnat. Bandenkeuze werd cruciaal, wagenbeheersing ook. Het duurde helemaal niet lang voor het eerste slachtoffer viel. Meteen ook niet één van de minsten want het was topfavoriet Bert Cornelis. Op papier was hij de gedoodverfde winnaar want aan de overmacht van de DS3 R5 kon normaal gezien niemand tornen. Maar een lek gereden band, die op de proef moest worden vervangen, sloeg hem meteen meer dan drie minuten terug en dus mocht hij gelijk dag met het handje zeggen aan een eventuele overwinning. Op slechts 9 klassementsproeven zou het immers onmogelijk blijken zo’n gat dicht te rijden. Het was dan die andere lokale held die de vrijgekomen positie invulde. Philip Barbier kon met zijn Mitsubishi Evo X aanvankelijk 13 seconden voorsprong bij elkaar sprokkelen. Achter hem zagen we die andere Mitsubishi Evo, van Dennis Degroote. Die liet zich meer dan opmerken met uitstekende tijden.
Delplace, de “andere” winnaar
Naarmate gedurende de dag de wegen opdroogden was het echter duidelijk dat er zou moeten rekening gehouden worden met een derde speler: de Porsche 997 GT3 van Fredericq Delplace. Stukje bij beetje haalde hij zijn achterstand op en in de 8ste proef, op Houthulst, nam hij over. Barbier ontbond alle duivels maar moest toezien hij Delplace met 7 seconden voorsprong over de finish ging. Een dolgelukkige Delplace. “Dit is een echte topwagen”, juichte hij. “Eindelijk past alles samen. We gaan hiermee volgend seizoen zeker nog mooie dingen doen!”
Een vleugje teleurstelling bij Philip Barbier, die zich genekt zag met een straftijd van 10 seconden voor een te late aanmelding. “Er stond na de onderbrekingen op Kortemark een lange rij wachtenden aan de controle. Mijn copiloot liep nog naar de tafel maar kwam blijkbaar te laat. Het is wel heel spijtig dat een wedstrijd zo werd beslist, want het was toch wel een speciale situatie. Uiteindelijk speelt toch wat men op de baan doet! Daar verloren we het vooral van de hoge topsnelheid van de Porsche.” En Dennis Degroote ging in de laatste proef nog van de baan en verloor daardoor een mooie 3de positie aan de Evo X van Bert Coene.
Steven Dolfen (Clio R3) liep binnen op een 9de plaats. Daarmee doet hij, in afwezigheid van Bécaert, de beste zaak in het VAS-kampioenschap. Maar ook hij had zijn dosis geluk nodig. “Kampioenengeluk”, lachte hij. “We gingen rechtdoor maar konden onze weg vervolgen. De wagen had echter vibraties. Uiteindelijk bleek het te liggen aan het voorwiel. We hebben geluk gehad dat die band niet sprong, want dan was de rally over geweest.” En inderdaad haalt Steven een band uit de koffer met een kale plek, doorgesleten tot op de draad… De officiële berekeningen moeten nog worden gemaakt maar het lijkt erop dat Steven Dolfen de leiding zal overnemen in de Divisie 3, voor Bécaert en Karnier. De deelname van Dolfen aan de rally van Zuid-Limburg staat al vast.
Bram Fonteyne: “Relax naar Zuid-Limburg”
De forfaits van Merlevede en Vermeirsch, waarvan de wagens niet klaar waren, gaf de facto een vrijgeleide aan Paul Lietaer en zijn Escort bij de Historics. Met een 9 op 9 haalde hij royaal de zege, Stefaan Prinzie, die de Ascona A meebracht moest genoegen nemen met de 3de plaats, want de 2de positie ging naar de snelle Porsche 911 van Lode De Keyser. Lietaer zal naar eigen zeggen “normaal gezien niet” naar Gingelom gaan. En met Danny Kerckhof afwezig zou in dat opzicht Bram Fonteyne met de Volvo 240 de beste zaak hebben gedaan binnen het Historics kampioenschap. Hij kwam binnen op een 4de plaats. “We gaan naar Zuid-Limburg”, verklaarde Bram. “Ik heb al een verplaatsing naar Kasterlee in de zak en dus kunnen we deze keer relax naar Gingelom, in tegenstelling tot verleden seizoen, toen moesten er punten worden gehaald!”
De zege in de Divisie 1-2 was voor Frederic Berville met de Renault Clio Ragnotti. “Voor het amusement”, verklaarde hij. “We kwamen voor een klassezege, een top 20 maar spelen niet mee voor het kampioenschap. We zijn tevreden, we haalden waar we voor kwamen.” Het was Jeffrey Decock, gezeten naast Jess Noyelle in de Honda Civic, die met een 9de plaats in de divisie de goede zaak deden door het duo Anton en Anton (Peugeot 206) achter zich te houden. Dick Lambrecht zette de Opel Corsa A op een 2de plek in de Divisie 5 Youngtimers. “Ik moest enkel maar punten pakken voor het kampioenschap”, vertelde Dick. Hij liet daartoe de Peugeot 205 GTi van de Brit Allfrey naar de zege gaan.
De algemene lijnen worden langzaam duidelijk binnen het kampioenschap, en na de volgende wedstrijd in Gingelom, met de rally van Zuid-Limburg, zal de stand van zaken nog helderder worden.
(vas/foto’s: V.Deleersnijder)
[/et_pb_text][et_pb_gallery _builder_version=”3.0.72″ show_title_and_caption=”on” show_pagination=”on” gallery_ids=”9518,9519,9520″ fullwidth=”off” orientation=”landscape” zoom_icon_color=”#dd0000″ hover_overlay_color=”rgba(255,255,255,0.9)” background_layout=”light” border_style=”solid” /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]