De Zweed Johan Kristoffersson haalde afgelopen weekend de titel binnen in het Wereldkampioenschap Rallycross en sprokkelde meteen ook genoeg punten bij elkaar om PSRX/Volkswagen ook de titel bij de teams te schenken. Daarmee is de dubbel binnen voor Volkswagen Motorsport dat na rally nu ook succesvol is in rallycross.
Een suprematie van Volkswagen die bij andere teams (lees: EKS-Audi, Team Hansen-Peugeot, …) vragen doet oproepen. Gesprekken met de FIA moeten uitmonden in een regelgeving van testwerk en over een aantal technische aspecten om de kosten niet de hoogte in te jagen. Maar is het nu Volkswagen in het algemeen dat te sterk is of moeten we even verder kijken? Laat ik eerst stellen dat ook wij de wijsheid niet in pacht hebben, maar wie de cijfers van 2017 tot dusver bekijk kan er niet omheen.
Kristoffersson zelf steekt er dit jaar met kop en schouders bovenuit en dat succes komt niet uit de lucht gevallen. In 2012 won de zoon van voormalig rallycrosser Tommy Kristoffersson de Superstars Series, het Scandinavische Touringcar kampioenschap en de Scandinavische Porsche Carrera Cup. Sinds de kersverse wereldkampioen in 2013 met rallycross begon ging het alleen maar crescendo in deze discipline. In 2015 eindigde hij 3de in de eindstand en in 2016 werd Kristoffersson vicekampioen. Er werd geduldig aan dit doel gewerkt.
Toen Petter Solberg met Volkswagen een partner vond voor PSRX was de eerste doelstelling de titel bij de teams. Daarvoor zocht en vond de Noor een sterke tweede rijder en die vond hij uiteindelijk met zijn Zweedse teammaat Johan Kristoffersson. Na een korte leercurve was Kristoffersson vanaf Hockenheim niet meer van het podium te verdringen en in Letland lukte hij een vijfde overwinning op rij. De Zweed Mattias Ekström won de eerste drie wedstrijden van dit seizoen maar heeft in 2017 andere prioriteiten, met name een derde DTM-titel. Daarvoor miste Ekström de wedstrijd in het Zweedse Höljes en zelfs met een wedstrijd minder staat de wereldkampioen van 2016 derde, met slechts vijf puntjes achterstand op Petter Solberg die voorlopig nog tweede is. Voorlopig, want het zal van het herstel na de in Riga opgelopen blessure afhangen of Solberg in Buxtehude zijn kansen kan verdedigen. De Fransman Sébastien Loeb heeft 15 punten minder dan Solberg dus de strijd om de titel van vicekampioen is met twee wedstrijden te gaan nog niet afgelopen.
De titel bij de teams heeft Volkswagen/PSRX te danken aan twee rijders die erg vlot scoorden terwijl EKS, Team Hansen, Hoonigan Racing slechts één rijder telden die een respectabel aantal punten scoorden. De Fin Toomas Heikkinen kon bij EKS bijvoorbeeld niet dezelfde regelmaat aan de dag leggen als zijn teambaas Ekström. Timmy Hansen kreeg dan weer minpunten achter zijn naam, dat kan bijvoorbeeld gebeuren ten gevolge van een motorwissel.
Conclusie: terwijl Kristoffersson boven alles en iedereen uittorende konden onder meer Loeb en Ekström zowat gelijke tred houden met Petter Solberg. Volkswagen ongenaakbaar? Om toch bij Volkswagen te blijven, ook in rally was het succes vooral te danken aan één rijder, Sébastien Ogier.
Wèl is het een goede zaak dat FIA er inderdaad zou over waken dat het kostenplaatje niet blijft groeien, want dan worden mogelijk geïnteresseerde privé-teams wel degelijk afgeschrikt.
(foto : J Dingenen)