Compleet geslaagd! Voor de 25ste editie van hun meest in het oog springende meeting, de Spa Six Hours, hadden de drijvende krachten achter Roadbook Organisation het accent gelegd op de competitie. Eens te meer onthaalden ze de beste Europese series op gebied van Historic races. En dat liet dan weer toe aan het, als van gewoonte, talrijk opgekomen publiek om volop te genieten van het spektakel dat geleverd werd door de F1, prototypes, GT’s en toerwagens uit vervlogen tijden.
Het koninginnenstuk van deze afspraak is de wedstrijd waarnaar het evenement is vernoemd: de Spa Six Hours Endurance. Het is een treffen van de hoogste kwaliteit met liefst… 16 Ford GT40 aan de start! De GT40 met nummer #9 van Frank Stippler, Michael Funke en Georg Nolte bezette lange tijd de kop van het klassement maar ze dienden uiteindelijk de zeilen te strijken tegenover de #55 van de Britse specialisten Chris Ward en Andrew Smith, die hun eerste overwinning lieten optekenen in deze Ardeense klassieker. Het werd een 7de opeenvolgende zege voor een GT40, de 12de van deze legendarische Ford in een kwarteeuw tijd.
De GT40 wagens monopoliseerden uiteindelijk de top 5 met Jason Wright, Michael Gans en Andy Wolfe op de kleinste podiumtrede. Ze gingen voor aan Shaun Lynn en Andrew Haddon, en Markus Graf Von Oeynhausen en de jonge Belg Nico Verdonck. Het was de schitterende Aston Martin DB4 GT DP214 van Friedrichs, Hadfield en Mallock die er uitkwam als ‘the best of the rest’, met een mooie 6de plaats, voor de uitzonderlijke Lotus Elan 26R van de Britten Wilson-Stirling-Pittard en de Porsche 904 van Fatemi-D’Ieteren, die toch maar de top 10 binnendrongen tussen heel wat krachtigere bolides. Ontgoocheling voor de Shelby Cobra met nummer #10, de Daytona versie van Hart-Hart-Pastorelli. Zij werden gedwongen tot opgave nadat ze de hele tijd binnen de top 5 verkeerden. Een spectaculaire motorbreuk van Christophe Van Riet, aan het stuur van het nummer #81, deed deze wagen rondspinnen voor de F1 pits! Noteren we van Belgische zijde nog de 19de plaats voor Thierry de Latre du Bosqueau en José Close aan het stuur van een Shelby Cobra.
Een ander onbetwistbaar hoogtepunt op de affiche waren de twee wedstrijden van de officiële FIA Masters Historic Formula One competitie. Daar zagen we Loïc Deman (Tyrrell 010) als sant in eigen land. Hij won de eerste race na lang weerstand te hebben geboden aan…een andere Belg: Christophe D’Ansembourg (Williams FW07). Die ging nog rond in de allerlaatste ronde nadat hij een verkeerde versnelling selecteerde. Een regenbui aan het begin van de tweede race bezegelde onmiddellijk het lot van Deman, terwijl Michael Lyons (die nog pech kende in de voorgaande race), er een solorit van maakte in zijn originele Williams-Longhorn. Lyons won voor Christophe D’Ansembourg, die een tweede podium scoorde in twee dagen, en Mike Cantillon.
Wie heimwee koesterde naar de 24 Uren van Le Mans en de 1000 Km van Spa kon dan weer plezier putten uit de wedstrijd voor de Masters Sports Cars. En hoewel de blinkende Lola T70 machines de uitgesproken favorieten waren, was er slechts ééntje die volop meevocht voor de overwinning. Hadfield en Voyazides wonnen voor de McLaren M6B van Banks-Banks en de Chevron B19 van Loïc Deman, die opnieuw een podium haalde! Veel recentere machines zagen we met de prototypes en de GT’s van de Masters Endurance Legends, die hun allereerste wedstrijd ooit hier in onze Ardennen mochten houden. De Peugeot 908 van Nicolas Minassian en de Pescarolo van Matthieu Lahaye werden als favorieten getipt, maar de weersomstandigheden speelden in het voordeel van de minder krachtige LMP2. Het werd dus een dubbelzege voor de Oreca wagens van de Ier Sean Doyle, voor de Brit Jonathan Kennard.
Nog zo’n kwaliteitsvol treffen vormden de Masters Gentlemen Drivers Pre-66 GT. Dat draaide uit op een demonstratierit van de spectaculaire Shelby Cobra wagens, met de zege van Graham en Oli Bryant voor de duo’s Gans-Wolfe en Voyazides-Hadfield. Deze laatsten gebruikten een “Daytona” versie. Een veel gevarieerder startveld zagen we in de Woodcote Trophy en Stirling Moss Trophy, die beiden in eenzelfde wedstrijd reden. Het werd een overwinning voor de eigenzinnige Lister Costin van Chris Ward en Andrew Smith voor de Lotus XV van de Amerikaan Michael Gans en de tweede Lister Costin van de Nederlander David Hart.
De Historic Grand Prix Cars Association verenigt de Formule 1 wagens van de jaren ‘50 en ‘60 en het liet toe aan de machines die ontworpen waren door Colin Chapman om zich te tonen. Samuel Wilson won de beide races met een Lotus 18, voor de Lotus 16 (nog met de motor voorin) van Joaquin Folch-Rusinol in de eerste manche, en de Lotus 25 van Andy Middlehurst in de tweede manche op zondag.
Van de andere wedstrijden die op het programma stonden vermelden we nog de dominantie van de “dikke Amerikaanse bakken” in de Masters Pre-66 Touring Cars, met een zege voor de Ford Falcon Sprint van Gardiner-Keen voor de Mercury Comet Cyclone van de Nieuw-Zeelander Roger Wills. Ook de originele Studebaker Lark Daytona van de Brit Whale stond op het podium. En er waren nog toerwagens met de U2TC, de kleine bommetjes met minder dan 2 liter cilinderinhoud uit de jaren ’60. Na samentelling van de resultaten van de twee manches kregen we de overwinning van de Alfa Romeo Giulia Sprint GTA van de broers Maxim en Andrew Banks voor een zekere meneer Steve Soper (Ford Cortina Lotus), een oude glorie van de internationale toerwagencompetities.
Voor het eerst aanwezig in deze Spa Six Hours, was de Jaguar Classic Challenge, een organisatie van het moederhuis, die toeliet aan de eigenaars van een E-Type om zich uit te leven. De zege ging er naar vader en zoon Dodd, voor de Duitse Rhea Sautter, die werd bijgestaan door de Brit Andy Newall. Een andere organisatie, die hulde brengt aan Barry Sidery-Smith, was de Spa One Hour en daarin zagen we de Morgan +8 aan het feest met overwinningen voor vader en zoon Bryant. Geven we voor de volledigheid nog mee dat er een dubbel Belgisch podium was voor Guy Peeters (Chevron B23) en Eric Mestdagh (GRD) achter de Lola T282 van Voyazides-Hadfield in de eerste manche van de Historic Sports Car Club. Op zondag deed Mestdagh het nog beter door de zege te halen in het laatste treffen van de meeting.
Uiteindelijk mag Roadbook Organisation zichzelf feliciteren met deze 25ste editie die gekenmerkt werd door een overweldigende aanwezigheid van alle clubs, de vrucht van een uitgekiend partnership met de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV).
www.spasixhours.com