We berichtten enkele dagen geleden al over de hervorming van het rallylandschap, met de nieuwe klassen en onze handige gids voor de toekomst. Het nieuwe systeem is hoofdzakelijk gebaseerd op een pk/gewicht verhouding, maar het verschil is groter dan het in theorie lijkt. Al eerder konden we de Clio Rally5, die de instap in de rallywereld vormt, aan de tand voelen. Wij namen de proef op de som en vaardigden huisrijder Gregory Eyckmans opnieuw af naar Mettet, ditmaal voor een test met de Opel Corsa / Peugeot 208 Rally4 – de topcategorie van de voorwielaangedreven wagens.
De test van de Opel Corsa en de Peugeot 208 Rally4, die niet alleen hetzelfde platform delen, maar bovendien beschikken over een hele reeks andere identieke onderdelen (motor, versnellingsbak, …) situeerde in het kader van de Stellantis Motorsport Rally Cup Benelux. De Cup is voorbehouden aan de Opel Corsa en de Peugeot 208 en wordt georganiseerd door Promotor PolePosition, bekend van de International Motor Show Luxembourg, vandaag eigendom van DG Sport. De technische ondersteuning blijft ook binnenshuis en wordt verzorgd door DG Competition. Strijdtoneel van dienst was opnieuw het Circuit Jules Tacheny in Mettet, in een licht andere rally lay-out.
Waar zit het verschil met de Rally5?
Louter afgaand op de specificaties van het voertuig, zou je zeggen dat er weinig verschil tussen de Rally5 en Rally4 klasse zit. Het vermogen van de wagens in Rally4 ligt met 208 pk net een iets hoger dan dat van de Clio Rally5, het koppel (290 Nm) is dan net weer dat tikkeltje lager. Het gewicht ligt ook in de Rally4 op 1.080kg, waardoor het verschil niet zo groot lijkt te zijn. Althans… op papier. Waar de Rally5 meer naar een standaardwagen neigt, heeft de Rally4 echt meer rallygenen meegekregen met als voornaamste elementen de aangepaste elektronica en remmen.
Meteen bij het wegrijden wordt het duidelijk dat het hier over een ander kaliber auto gaat, met dank aan de typische pops en bangs die rallywagens produceren. Hoe snel de 1.199cc driecilinder motorvermogen opbouwt, is opvallend en de gasrespons is vrijwel ogenblikkelijk. Dat zorgt ervoor dat alles net weer dat stapje sneller gaat dan bijvoorbeeld in de Rally5, zo ook het schakelen door de versnellingen – die trouwens ook hier gebeurt aan de hand van een sequentiële SADEV 5-bak.
Hoe groot is de stap tussen beide?
Uiteraard hielp de parcourskennis en het feit dat ik eerder met de Clio kon testen mij enorm, waardoor het relatief makkelijk aanpassen was aan de wagen. Vooral in de meer technische stukken werd duidelijk merkbaar hoe groot de stap tussen beide klassen is. De Corsa en 208 blonken vooral uit in deze stukken door middel van de maximale turbodruk die vrijwel onmiddellijk bereikt werd.
De haarspeldbochten volgden elkaar niet alleen sneller op, de auto draaide ook veel makkelijker rond de as bij het gebruiken van de handrem. De stap naar een Rally4 is – ook voor een circuitrijder – zeker haalbaar, maar het vergt toch enige extra rallyvaardigheid. De stap tussen de beide wagens is zeker groter dan het op papier lijkt en de Rally4 beschikt over een groot potentieel, waar de meer ervaren rallyrijders zeker een streepje voorhebben op de rest.