Het was uitkijken naar het verloop van de Belgian Westhoek Classic, want die moest corona-proof worden verreden en een tweedaagse marathon-regularity wedstrijd is toch weer eens wat anders dan een rittensportwedstrijd of een ééndaagse rally. Maar uiteraard hadden we er geld kunnen op zetten dat de ploeg van AC Medina de opdracht tot een goed einde zou brengen met op zaterdagavond de finish van een mooie en spannende wedstrijd en (door corona) meerdere zalen vol tevreden deelnemers.
Het werd dus een bijzondere editie waarbij heel wat routines vanwege de covid-19 maatregelen werden gewijzigd. Geen publiek bij start of finish, geen bekendmaking van publiekspunten, online briefings, diverse bubbels en heel wat handgel en mondmaskers. Het deed niets af aan de wedstrijd die deze keer in gang werd getrapt in Nijvel met twee opwarmertjes rond het Kasteel van Rocq. Kastelen en valleien zouden trouwens een terugkerend thema worden in deze wedstrijd die langs de Maasvallei voerde en ook de oude pitlane van het circuit van Mettet aandeed. Gauthier Decavele en Kenneth Verté (Volvo Amazone) gingen in de klasse ‘expert’ slapen als leiders terwijl in de klasse ‘classic’ deze eer werd weggelegd voor het Vanrobaeys duo op de MG B.
Categorie Expert: Vanderspinnen in secondenstrijd
Maar de wedstrijd moest eigenlijk nog helemaal beginnen. Zaterdagochtend gingen de deelnemers op pad over de wegen van het “Circuit des Ardennes”, een rallywedstrijd die al enige tijd van de kalender is verdwenen, maar bij AC Medina herinneren ze zich nog wel de typische bochtige wegeltjes. In de tussenstand bleven de verschillen klein, om niet te zeggen… miniem. Dat betekende dan ook dat het geringste foutje of aarzeling cash ging betaald worden. En het team Decavele-Verté betaalde als eerste de rekening bij “Expert”. Een kleine aarzeling in de vijfde regelmatigheidsrit (RT) en een kort oponthoud in de zesde RT deden hen de leiding verliezen. De Ford Cortina Lotus van Kurt Vanderspinnen en Anton Dupan kwam als leider aan bij de regroup in Dinant. Zij gaven de leiding niet meer uit handen tot… net voor de start van de allerlaatste RT. En zo vertrok het Nederlandse duo Hank Melse en Bart Den Hartog met hun Porsche voor de allerlaatste proef met… 1 seconde voorsprong! Maar Vanderspinnen-Dupan lieten zich op geen fout meer betrappen en schreven de laatste RT op hun naam en pakten de zege. Navigator Bart Den Hartog eindigt, net zoals vorig jaar, op een tweede plaats. Het duo Balcaen-De Jaeger (Porsche 356) vervolledigt het podium na een bijzondere regelmatige wedstrijd. Martens-Pyck en Holvoet-Albert (winnaars van vorig jaar) maken de top 5 compleet.
Categorie Classic: nostalgia voor José Lareppe
In de categorie “Classic” liepen zaterdag de aanvankelijke leiders, Thibaut en Seppe Vanrobaeys, heel wat tijdsverlies op. Bij de tussenstop in Dinant hadden José Lareppe en Jennifer Hugo, op de Opel Ascona, de leiding overgenomen. Het Waalse duo, met ex-rallyman Lareppe, kent deze wegen natuurlijk als hun broekzak. Zij zouden de leiding dan ook niet meer uit handen geven tot aan de finishlijn. Bart Babeliowsky en Hendrik Jaeken zorgden op de Opel Kadett voor de tweede plaats. Zij persten er nog een eindsprint uit in het laatste gedeelte waarin ze in de ultieme vier RT’s nog drie plaatsen klommen! Mario Varrewaere en Bjorn Clauw, in hun JPS Porsche 944, tekenden nog maar eens present op het eindpodium met een derde plaats.
Aan de finish waren er quasi unanieme blije gezichten en positieve commentaren. De Belgian Westhoek Classic toonde nogmaals dat het een niet te missen afspraak is op de kalender, ook in Corona tijden. (persbericht/foto’s: Ronny Vanparys)
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.5.1″ _module_preset=”default” column_structure=”1_2,1_2″][et_pb_column _builder_version=”4.5.1″ _module_preset=”default” type=”1_2″][et_pb_text _builder_version=”4.5.1″ _module_preset=”default” hover_enabled=”0″]
José Lareppe, winnaar categorie Classic, piloot
“Een lange dag. Ik merk op dat men vanuit Vlaanderen toch graag onze wegen opzoekt, doorheen de Maasvallei, een streek die ik uiteraard goed ken! We passeerden vele rallywegen: die van de Sombreffe, het Circuit des Ardennes, de Biacnchi, de Gendebien en dan nog veel rallysprints en heuvelklims. Ik toonde het allemaal aan mijn copilote Jennifer: daar heb ik ooit plat gereden, daar brak ik een aandrijfas… Mooie wegen. Ik krijg er niet genoeg van. Zo mogen er voor mij nog vele wedstrijden komen in België.”
Anton Dupan, winnaar categorie Expert, navigator
“Blij dat we weer konden rijden. De wedstrijd was dit jaar misschien iets minder selectief, zonder twijfel te wijten aan de diverse aanpassingen. Het was een heel spannende strijd.”
[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column _builder_version=”4.5.1″ _module_preset=”default” type=”1_2″][et_pb_text _builder_version=”4.5.1″ _module_preset=”default” hover_enabled=”0″]Kurt Vanderspinnen, winnaar categorie Expert, piloot
“Het liep vlot, de auto was heel goed. De strijd was heel spannend. Alleszins heel veel respect voor en een dikke dankjewel aan de organisatie die toch de moed hadden om in deze tijden de wedstrijd te organiseren.“
Bjorn Vanoverschelde, organisatie AC Medina
“We hadden geen start op de Grote Markt in Ronse, en geen finish in ons rallydorp in Heestert, maar ik denk dat we toch een mooi alternatief hebben geboden. Het hield heel wat werk in om het te krijgen zoals het vandaag was. Zeker voor de klasse Expert was het misschien sportief iets minder, met minder grote verschillen. De wedstrijd konden we dan ook niet helemaal naar onze hand zetten zoals we dat graag hadden gezien. Maar deze bijzondere tijden kunnen ook als inspiratiebron dienen. We werden uit onze comfortzone gehaald en er kunnen ook veel positieve zaken worden uitgehaald. De deelnemers krijgen allemaal een vragenlijst en de positieve zaken die daaruit komen kunnen we meenemen naar een volgende editie.”
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.5.1″ _module_preset=”default” column_structure=”1_2,1_2″][et_pb_column _builder_version=”4.5.1″ _module_preset=”default” type=”1_2″][et_pb_text _builder_version=”4.5.1″ _module_preset=”default” hover_enabled=”0″]TECHNISCHE FICHE
Organisatie: AC Medina
datum: 18-19 september 2020
meteo: warm en aangenaam nazomerweer
parcours: ongeveer 600 km, verdeeld over twee dagen, gehouden op regularity- en tijdcontroletrajecten, met maximale gemiddelde snelheid van 49,99 km/u. Start in Nijvel (Brabant), tussenpunten in Dinant en Bergen.
De leiders:
Expert: deel 1: Gauthier Decavele-Kenneth Verté; Waelbers-Benny Vastmans; deel 2 tot en met deel 4 (finish): Kurt Vanderspinnen-Anton Dupan
Classic: deel 1: Thibaut Vanrobaeys-Seppe Vanrobaeys; deel 2 tot en met deel 4 (finish): José Lareppe-Jennifer Hugo
[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column _builder_version=”4.5.1″ _module_preset=”default” type=”1_2″][et_pb_text _builder_version=”4.5.1″ _module_preset=”default” hover_enabled=”0″]EINDUITSLAG (top 10):
Expert: 1) Vanderspinnen Kurt-Dupan Anton 1,30 punten; 2) Melse Hank-Den Hartog Bart1,40 punten; 3) Balcaen Simon-De Jaeger Cédric 1,40 punten; 4) Martens Jean-Jacques-Pyck Aswin 1,75 punten; 5) Holvoet Dominique-Albert Yannick 1,95 punten; 6) Leurs Alexander-Van Der Werf Ad 2,20 punten; 7) Delporte Thierry-Gengoux Baptiste 2,60 punten; 8) Decavele Gauthier-Verte Kenneth 3,85 punten; 9) Meulen Cor Rovers-Peter 4,70 punten; 10) Agten Guy Seynaeve Dominiek 5,90; …geklasseerd: 34
Classic: 1) Lareppe José-Hugo Jennifer 2,10 punten; 2) Babeliowsky Bart-Jaeken Hendrik 2,30 punten; 3) Varrewaere Mario-Clauw Bjorn 2,45 punten; 4) Vermeersch Stijn-Seynaeve Lieselot 2,75 punten; 5) Vanrolleghem Lieven-Vanrolleghem Seppe 3,45 punten; 6) Bouckaert Steven-Bouckaert Kris 3,95 punten; 7) Phlypo Joris-Phlypo Jochen 4,15 punten; 8) Neuville Georges-Neuville Jean-François 4,75 punten; 9) Pappijn Nic-Dhoore Alexis 7,40 punten; 10) Vuylsteker Pieter-Mestdagh Jasper 7,70 punten; …geklasseerd: 71
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]