Le Mans, dat is een typisch voorbeeld van wat de Fransen ‘la cohabitation’ noemen. Het samengaan van twee zeer verschillende zaken, in dit geval prototypes en GT-wagens. En hoewel de algemene pers vaak niet voorbij de LMP1’s raakt, weten insiders al lang dat de strijd in GTE vaak even mooi, zo niet mooier is dan die bij de proto’s. Dit jaar lijdt de race in Le Mans evenwel onder de gedwongen afwezigheid van Corvette en het verdwijnen van Ford en BMW in de LM GTE Pro.
Vier Ferrari, twee Porsche en twee Aston Martin, dat is alles wat er overblijft van de topklasse van de GT’s. Ferrari doet het met de helft van de wagens van het startveld en het Italiaanse team moet scoren om de titelkansen gaaf te houden, net als Porsche. Want voorlopig is het Aston Martin, met het Deense duo Sörensen-Thiim, in Le Mans bijgestaan door Richard Westbrook, dat de touwtjes in handen heeft. Maxime Martin (samen met Harry Tincknell en Alex Lynn voor Aston), is voorlopig vierde in het WK. In LM GTE Pro zien we uiteraard ook Laurens Vanthoor, als derde man naast Kevin Estre en Michael Christensen, de dichtste belagers van de leidende Aston in het WK.
Met 22…
In LM GTE Am is het veld wel goed gestoffeerd, met 22 bolides aan de start: twee Aston Martin, acht Porsche 911 RSR en maar liefst 12 Ferrari 488 GTE EVO. Overigens zien we in deze klasse drie rookies uit de Benelux, met Larry Ten Voorde (Team Project 1 Porsche), Max Van Splunteren (Proton Porsche) en uiteraard Adrien De Leender (Dempsey Porsche). Ook Jeroen Bleekemolen doet het in deze klasse, in hetzelfde team als Larry Ten Voorde, maar op de tweede wagen. Het is de vijftiende maal dat Bleekemolen aan de start van de Franse race verschijnt. Na de zege en de diskwalificatie van vorig jaar in LM GTE Am (Keating Gord GT), heeft de Nederlander iets recht te zetten. Verder is het quasi onbegonnen werk om in LM GTE Am een favoriet aan te duiden. We kunnen u alleen maar aanraden om ook deze strijd in de strijd te volgen!