De eerste afspraak van de NASCAR Whelen Euro Series heeft niet aan de verwachtingen voldaan voor Dylan Derdaele en Marc Goossens. De #98 Derdaele Ford Mustang werd het ganse weekend geplaagd door motorproblemen en op de koop toe droeg de Limburgs-Antwerpse tandem de gevolgen van een niet te vermijden impact in de eerste race op zaterdag.
Dylan Derdaele en Marc Goossens hadden hoge ambities voor de start van de NASCAR GP of Italy in Vallelunga, nabij Rome. Helaas bleek het Italiaanse weekend één lange lijdensweg, hoewel er zeker ook positieve signalen waren. Dylan Derdaele kwalificeerde zich in de buik van het peloton en realiseerde bij de eerste race een van zijn gekende kanonstarts. Nog voor het einde van de openingsronde, kwam de Limburger postvatten op een verbluffende vierde plaats. “Het was duwen en trekken, maar ik voelde dat ik plaatsen kon goedmaken”, vertelt Derdaele. “Ik sprong vanaf rij zes naar een vierde plaats, een positie die ik rondenlang kon vasthouden. Halfweg de race wilde ik een aanval plaatsen op Andreas Jochimsen om zo op het virtuele podium te belanden. De Deen maakte evenwel een schakelfout, ging aan het driften, waarna ik een aanrijding niet meer kon vermijden. Doodzonde, want een podium behoorde absoluut tot de mogelijkheden!”
Later op de dag stond race 2 gepland, maar ook daar moest Derdaele na halfweg koers het opgavepark opzoeken. “Het werd me te heet, letterlijk”, verduidelijkt de Limburger. “Ik voelde een enorme hitte aan mijn voeten. Ik heb nog getracht een andere houding aan te nemen, maar niets baatte. Toen ik uitstapte, had ik blaren op mijn voeten. Het team heeft een temperatuur van meer dan 80 graden gemeten… In die omstandigheden kan je uiteraard niet racen. Teleurstellend, maar we zullen er sterker staan bij de volgende race in Zolder.”
Op zondag kwam Marc Goossens in actie met de #98 Derdaele Ford Mustang, ook hij merkte al snel dat er iets niet helemaal pluis was. “De aanrijding op zaterdagochtend was uiteraard geen goed nieuws, maar we merkten het hele weekend al dat we wat vermogen misten. We hebben getracht dat te compenseren met onze set-up, maar het blijft uiteraard vechten tegen de bierkaai. Ik had wat last van vibraties aan de voortrein en vroeg in de wedstrijd kreeg ik eveneens een probleem met mijn stuurinrichting, waardoor racen onmogelijk werd. Op de koop toe kon ik geen snelle ronde neerzetten, waardoor ook mijn uitgangspositie voor de tweede race gecompromitteerd werd. Ik ben bij die tweede race moeten starten vanuit de pitlane en dan weet je dat het quasi onmogelijk is om een goed resultaat te bekomen. Uiteindelijk kon ik nog oprukken tot de elfde plaats en zo pakken we alsnog belangrijke punten voor het kampioenschap. Het was voor mij echter een weekend om snel te vergeten, al onthouden we zeker de goede samenwerking met CAAL Racing. Ze werken zeer professioneel en gedreven, maar als er een motorisch probleem is, begin je uiteraard reeds met een handicap. We laten dit weekend achter ons en kijken met veel ambitie uit naar de volgende manche. Dat is meteen voor eigen publiek, want op 3 en 4 oktober racen we op Circuit Zolder!” (Persbericht)