Met de Rzeszow rally in Polen hernam het Europese rallykampioenschap in het begin van augustus, na meer dan een maand zomerpauze. En na het afwerken van de Azoren, de Canarische eilanden en Cyprus zijn ook de eiland-verplaatsingen achter de rug en zet de ERC voet aan grond op het Europese vasteland. Het eigenlijke kampioenschap begint nu, met na Polen de befaamde Barum rally in Tsjechië! Tijd om even te kijken waar het op slaat in dit FIA “Europese kampioenschap”.
Wie enkel de tussenstand en de tabellen bekijkt zal nauwelijks een verschil merken met de voorbije jaren. De Pool Kajetan Kajetanowicz prijkt er met de Ford Fiesta R5, gesteund door de brandstoffengigant Lotos, opnieuw aan de leiding. “Typisch, een Oost-Europees kampioenschap”, hoor ik u vezuchten. Maar wordt de prestatie van een Kajetanowicz niet onderschat? Tenslotte rijdt hij binnen dit kampioenschap niet tegen de eerste de beste. Bijna elke wedstrijd staan er een 15 à 25 R5 wagens aan de start, met tussen de reguliere rijders toch namen als een Bouffier, Ostberg, Lukyanuk, Magelhaes, Moffet… Inderdaad niet de Ogiers en Loebs van deze wereld maar als tegenstanders kunnen ze tellen.
De Azoren, de openingswedstrijd, is een niet evidente verplaatsing naar de eilandengroep ver in de Atlantische oceaan. Menig rijder laat die kelk liever aan zich voorbijgaan. Kajetanowicz smeet er onmiddellijk zijn troefkaarten op tafel, won de kwalificatie en zette gedoodverfde favoriet Lukyanuk onder druk… tot hij er zelf afging in de 5de proef. Op de Canarische Eilanden veranderde hij van tactiek en schaduwde Lukyanuk om een 2de plaats te halen. De Akropolis won hij dan weer, typisch een rally waar omzichtigheid, doorzicht en geduld de basis leggen voor een zege. Het is de Pool op het lijf geschreven. En na een moeilijke Cyprus rally (een verre 15de plaats) sloeg hij vorige week terug in Polen, op eigen bodem, met een goed gespeelde 2de plaats. En de leiding in het kampioenschap.
“Akkoord”, hoor ik u denken. “Maar als je tegen Viktor, Boris en Natasja rijdt is dat niet moeilijk..”. Mads Ostberg. Rallywinnaar in het WK, smeet de handdoek in Polen omdat hij zijn wagen niet vertrouwde. Bryan Bouffier zette in diezelfde Poolse rally zijn eerste resultaat van betekenis dit seizoen in het ERC. Lukyanuk is zeker een zeer snelle en spectaculaire rijder. Maar ook dat komt met een prijskaartjes, en dat is dat de Rus veelvuldig crasht en geen regelmatige prestaties neerzet. Van hetzelfde laken een pak voor Gryazin (Rus met Letse licentie) en een Moffet. De concurrentie is dus niet mis, alleen is het Europese kampioenschap een competitie die moeilijk te lezen valt. Er spelen veel regionale belangen, en lokale specialisten treden aan tegen de kampioenschapsgangers, wat deze laatste het leven niet altijd makkelijker maakt. En wat ook maakt dat hun prestaties misschien niet zo uitzonderlijk lijken te zijn. Maar houdt u toch maar een Michel Sylvain in het oog, het Franse supertalent. Of de Duitser Marijan Griebel, de Pool Grzyb, waarom niet een David Botka of… de aankomende Juniors. Vraag het even aan Sebastien Bedoret en hij zal u kunnen vertellen dat een Belgische jongere het zeker niet onder de markt heeft tegen deze ERC Juniors.
Er is een druk weekend op komst, met veel autosport over heel Europa. En één van de mooiste afspraken van dat weekend is eigenlijk de Barum Rally in Zlin, Tsjechië. Het belooft er tropisch te worden, met temperaturen tot 31°. Nu al staan er een record aantal van 37 R5-wagens aan de start van de Tsjechische klassieker. Een evenement dat zeker de moeite waard is om tussen de bedrijven in te volgen! Kajetanowicz staat nu 15 punten voor op Magelhaes en als hij dit seizoen de titel haalt, wordt dat zijn derde opeenvolgende ERC titel. Een nieuw record.
(foto: fiaerc.com)