Vandaag werd in het Zweedse Höljes de tweede wedstrijd tellende voor het FIA Wereldkampioenschap rallycross afgewerkt en daarmee kwam een einde aan de eerste van drie double-headers.
Het was de Zweed Mattias Ekström die met zijn Audi S1 van JC Raceteknik een klinkende overwinning op zijn naam schreef na een beklijvend duel met zijn landgenoot Johan Kristoffersson (Volkswagen Polo).
De drie reeksen leken een kopie van zaterdag waarbij Kristoffersson de eerste en laatste heat won en Ekström de tweede heat. Daarna won Kristoffersson, de wereldkampioen van 2017 en 2018, zijn halve finale. In de volgende halve finale moest Ekström verrassend zijn land- en teamgenoot Robin Larsson voor zich dulden. Het ging er overigens wild aan toe in de halve finales wat de strijd om de laatste finaleplaatsen betrof en daarbij werd in de eerste halve finale de Zweed Timmy Hansen, regerend wereldkampioen, gediskwalificeerd in zijn halve finale. Een magere puntenoogst is het logische resultaat.
Larsson en Kristoffersson begonnen dus aan de ultieme finale vanop de eerste rij terwijl Ekström vrede moest nemen met een plek op de tweede startrij met naast zich Kevin Hansen (Peugeot 208. Op de laatste rij stonden de Noor Andreas Bakkerud (Renault Mégane) en de Duitser Timo Scheider (Seat Ibiza). Scheider was daarmee toe aan zijn tweede finale op rij.
Het was Kristoffersson die in de finale het snelst wegspurtte en achter hem dook Ekström onmiddellijk de joker in, samen met Kevin Hansen. In de tweede ronde koos de rest van het deelnemersveld met uitzondering van leider Kristoffersson voor de jokersectie. Dat gaf Mattias Ekström vrij baan om een rondenlange achtervolging in te zetten op Kristoffersson die de laatste ronde de jokersectie voor zijn rekening nam. Ekström kon nipt de leiding overnemen met Kristoffersson in zijn zog. Na Johan Kristoffersson op zaterdag was het nu Mattias Ekström die won in Höljes. Kristoffersson verloor net na afloop nog een plek, hij kreeg 5 seconden straftijd toebedeeld voor het raken van de track markers. Daarmee schoof Kevin Hansen door naar plek twee.
Timo Scheider werd vierde, voor Robin Larsson en Andreas Bakkerud.
Na de eerste double-header is het Kristoffersson die met twee punten voorsprong op Ekström naar het Finse Kouvola trekt, en daar staan komend weekend twee wedstrijden gepland.
De grote vraag is nu wat Mattias Ekström gaat doen. Die werd op de valreep opgetrommeld als vervanger van de Let Janis Baumanis die wegens de maatregelen rond Covid-19 verstek moest geven. Presentator Neil Cole stelde Ekström na afloop van de wedstrijd dè vraag die op ieders lippen lag: “Is de wereldkampioen van 2016 van plan nu het hele wereldkampioenschap te rijden?“. “Dat is helemaal niet het plan”, antwoordde de Zweed zonder aarzelen, “tenzij iemand wil bijdragen om het hele seizoen te rijden.”
Mogelijk rijdt Ekström ook nog volgend weekend in Finland, maar wat de toekomst betreft is het dus nog koffiedik kijken. Voor de spanning in de strijd om de wereldtitel zou het geen slechte zaak zijn, want Ekström was de enige die tijdens de hele wedstrijddag het tempo van Kristoffersson wist te evenaren.
Euro RX Supercars: Oliver Eriksson wint
Bij de Europese Supercars was de Zweed Oliver Eriksson oppermachtig. Die won met zijn Ford Fiesta van OMSE drie van de vier heats en won ook nog zijn halve finale èn de finale. Eriksson greep zo de volle 30 te verdienen punten en de voormalige kampioen in RX2 lijkt daarmee al een eerste stap te zetten richting de Europese kroon. Voor het Europese kampioenschap in Supercars worden er immers slechts drie wedstrijden verreden. Na Höljes volgen nog Riga (Letland) en Spa begin oktober.
Projekt E: Ken Block de eerste winnaar ooit
De Amerikaan Ken Block schreef in Höljes dan weer geschiedenis door de eerste wedstrijd ooit van Projekt E te winnen. Projekt E is een klasse met volledig elektrisch aangedreven rallycross wagens. Projekt E is verder nog te zien in Riga, Spa en op de Nurburgring in Duitsland.
(foto’s FIAWorldrallycross.com)