De Zweed Johan Kristoffersson won in het Zweedse Höljes de eerste manche van het Wereldkampioenschap Rallycross 2020. Kristoffersson maakte dus meteen indruk bij zijn comeback op het hoogste niveau van rallycross.
Eerder dit jaar won de wereldkampioen van 2017 en 2018 reeds wedstrijden in het Scandinavische kampioenschap (RallyX Nordic). Die wedstrijden werkte hij af als voorbereiding op dit weekend maar dat gebeurde niet met de Volkswagen Polo die hij nu in handen heeft. Deze Polo werd door het officiële team van Volkswagen ingezet toen hij tweemaal de titel won.
Toch was de Zweed nog niet helemaal feilloos en dat moet de verzamelde concurrentie hoop geven. Kristoffersson won de eerste en derde heat maar moest in de tweede heat zijn meerdere erkennen in een andere ex-wereldkampioen, zijn landgenoot Mattias Ekström. Die laatste verving op het laatste ogenblik de Let Janis Baumanis die wegens de restricties rond Covid-19 verstek moest geven bij het team van JC Raceteknik. Ekström nam dus zijn plek in achter het stuur van de Audi S1.
Kristoffersson en Ekström wonnen na de drie heats elk hun halve finale en stonden dus zij aan zij op de voorste rij van de finale. Achter hen zagen we de Zweed Timmy Hansen (Peugeot 208), de werelkampioen van vorig jaar en de Fin Niclas Grönholm (Hyundai i20). Op de laatste rij stonden de Duitser Timo Scheider (Seat Ibiza) en de Zweed Anton Marklund (Renault Mégane). Net voor die finale viel de regen met bakken uit de hemel en het was uitkijken wie het hoofd koel hield in de start. Kristoffersson liet er echter geen gras over groeien en snelde meteen weg, op kleine afstand gevolgd door Ekström. Na dit duo was er chaos in de eerste bochten en de rest vocht slechts voor de laatste plek op het podium. Timmy Hansen was het grootste slachtoffer na contact met de Mégane van Anton Marklund. Later kreeg Marklund een straftijd van 30 seconden toebedeeld wegens die fase. Timo Scheider profiteerde met zijn Ibiza optimaal van de situatie en werd derde voor Grönholm. Marklund werd nog vijfde terwijl Timmy Hansen opgaf halfweg de finale.
Zondag volgt reeds de tweede wedstrijd tellende voor het Wereldkampioenschap Rallycross. In dit formaat met double-headers werd overigens geopteerd voor drie in plaats van vier reeksen gevolgd door de halve finales en finale. Zo’n double-headers hebben uiteraard hun nadelen. Er kunnen immers meteen kostbare punten worden verspeeld in de race om het goud en één van die slachtoffers lijkt nu reeds de Noor Andreas Bakkerud, vice-kampioen van 2019, die met zijn Renault Mégane nipt naast een plek in de halve finale greep. Zijn teamgenoot bij Monster Energy GCK RX Cartel, de Brit Liam Doran, verging het nog erger. Die gaf op in de eerste heat met motorproblemen en kwam vervolgens niet meer aan de start.
Projekt E: Debuut met drie wagens
In Höljes zagen we ook het debuut van Projekt E, een klasse voor volledig elektrisch aangedreven wagens met als opvallendste deelnemer de Amerikaan Ken Block. Wegens Covid-redenen zagen we slechts drie wagens op de grid waar Block en de Oostenrijker Hermann Neubauer elk een reeks wonnen.
EuroRX Supercars: Jean-Baptiste Dubourg leidt na twee reeksen
Anders dan in het WK wordt voor de klasse Projekt E en het FIA Europese kampioenschap voor Supercars wèl het normale formaat behouden met vier heats en daarna de (halve) finales. Na twee verreden heats is het de Fransman Jean-Baptiste Dubourg die leidt met zijn Peugeot 208 van DA Racing. Dubourg won de eerste heat nadat de Noor Thomas Bryntesson pech kreeg met zijn Volkswagen Polo. De tweede reeks werd gewonnen door de Zweed Oliver Eriksson (Ford Fiesta) die in de tussenstand tweede is.
Het is overigens een vreemde aanblik om de wedstrijd van Höljes te aanschouwen zonder publiek. Normaal is dit een jaarlijkse hoogmis voor rallycross met makkelijk 30000 toeschouwers of meer. Maar nu blijven de tribunes leeg en is er eveneens een beperkte aanwezigheid van media. De reden kent u uiteraard en het is duimen dat dit binnen afzienbare tijd opnieuw anders kan.
(foto’s FIAWorldRallycross.com)