Autosportwereld.be heeft uit goede bron vernomen dat de Omloop van Vlaanderen (4-5 september), de eerstvolgende wedstrijd voor het Belgian Rally Championship, naar alle waarschijnlijkheid niet zal plaatsvinden en dat een uitstel naar volgend jaar zich opdringt. Overigens zijn er ook twee andere proeven van het Belgische rallykampioenschap die traditioneel in het najaar verreden worden, die overwegen om 2020 gewoon over te slaan.
“In tegenstelling tot een circuitwedstrijd strekt een rallywedstrijd zich vaak uit over meerdere gemeenten en zeker in deze Corona-tijden is dat een zeer moeilijk element, temeer dat wij op publiek domein moeten rijden. In samenspraak met die gemeenten en de provincie en gezien de huidige maatschappelijke omstandigheden, lijkt het ons geen onverstandige beslissing om dit seizoen niet te rijden”, aldus onze bron.
“Maar ook twee andere wedstrijden, die na ons plaatsvinden, denken er ernstig over na om een kruis te maken over het seizoen 2020 en eigenlijk is de principiële beslissing al genomen”, aldus nog onze bron. “De beide wedstrijden hebben nog niet naar hun achterban, gemeenten enz. gecommuniceerd en ik wil zeker niet in hun plaats spreken.”
Wel of geen kampioenschap?
Eerder werd de Haspengouw Rally wel verreden, maar dienden de TAC Tielt, de Wallonie en de Sezoens Rally de jammere beslissing te nemen om een jaar over te slaan. Er resten ons dit jaar na de Omloop overigens nog East Belgian, Ieper, Condroz en Spa. Indien twee van deze wedstrijden niet doorgaan, is er ook geen sprake meer van een nationaal kampioenschap… tenzij twee andere wedstrijden die vooralsnog niet in het kampioenschap zaten, plots wel nationaal zouden worden, al kan dat uiteraard problemen creëren naar de toekomst toe. De RACB zal hierin een moeilijke knoop moeten doorhakken. Overigens reageerde de RACB niet op onze vragen…
“Ik kan niemand verplichten om vandaag een wedstrijd te organiseren”, aldus de promotor van het Belgian Rally Championship Chris Courteyn. “De redenen om het niet te doen, zijn aanvaardbaar en het is aan iedere individuele organisatie om die beslissing te nemen. Wij gaan in functie daarvan beslissingen nemen.”
De reden dat de betrokken VZW’s liever overslaan dan organiseren ligt in de structuur. Indien een VZW, zonder zware vaste kosten, geen kosten maakt – dus niet organiseert – is het risico op een financieel debacle zeer klein. Dat geldt uiteraard niet voor organisaties die wel met een vast personeel werken.
Uiteraard kan men zich de vraag stellen of andere rallywedstrijden, wel de steun van de lokale politiek en overheden zullen krijgen, zelfs als ze tot de dag van vandaag wel vasthouden aan hun wedstrijden.