Dit weekend is er weer heel wat autosport, met in eigen land de laatste FIA WEC-race voor de 24 Uur van Le Mans, midden september. Jammer genoeg is het deelnemersveld zowat het zwakste sinds de LMP-prototypes in 2003 weer naar de Ardennen kwamen. Vier LMP1’s en tien LMP2’s en nog eens 16 GTE’s, moeten het zaterdag bovendien zonder publiek stellen. We vinden één Belg bij de deelnemers, Maxime Martin die nog steeds in de kleuren van Aston Martin racet.
Vooral in LMP1 is de kaalslag enorm. Toyota neemt het op tegen welgeteld één Rebellion en één ByKolles, niet meteen de gedroomde tegenstand om een mooie race te krijgen. De enige troost is dat het verschil in de puntenstand tussen Lopez-Kobayashi-Conway enerzijds en Hartley-Nakajima-Buemi anderzijds maar vijf punten bedraagt, terwijl ook het trio van Rebellion, Senna-Menezes-Nato niet veraf is. Toyota kreeg voor Spa ook nog eens een dramatische BoP en dus is het uitkijken, wat de beide privéteams in een mogelijk natte race kunnen doen.
Just 4⃣ more days until we get some action like this again! 😯
When you’ve got six GTE cars ahead of you, picking the right place to pass is very important! 🙈#ToyotaGAZOORacing #6hSpa @FIAWEC pic.twitter.com/sTjdO3ebKk
— TOYOTA GAZOO Racing WEC (@Toyota_Hybrid) August 11, 2020
In de klassen
In LMP2 leiden de winnaars van de ELMS-manche in Spa afgelopen weekend, Albuquerque-Hanson, de debatten. Zij krijgen bij United Autosports de steun van Paul Di Resta. IN GTE tot slot hebben de Denen Sorensen en Thiim een stevige leiding in hun Aston-Martin, terwijl Maxime Martin als vierde al op 32 punten volgt. Onze landgenoot moet dus absoluut goed scoren in de Ardennen om nog een kans op de titel te behouden.
De debatten starten donderdag om 16u25 met een eerste van drie vrije sessies en de race volgt zaterdag vanaf 13u30. In het voorprogramma racet ook deldiche Racing met drie Norma in de beide Britcar races.