In het debuutjaar van het verenigde Belgium Racing/Ford Peerlings legden Philippe Huart en Dylan Derdaele respectievelijk beslag op de 4de en 5de eindplaatsen. De dubbele zege van Dylan achter het stuur van de #99 in de Finale Races op TT Circuit Assen toonde alvast dat de mannen van Philip Peerlings en Patric Derdaele voldoende leergeld betaalden en zich nu mogen opwerpen als één van de favorieten in het komende titelduel. Voor Philippe Huart wordt het alvast het derde seizoen in de Ford Fiesta Sprint Cup en ook hij ruikt zijn kans om eindelijk in de voetsporen te treden van Kenny Kerremans (kampioen 2018) en David De Saeger (kampioen 2019)!
“Op basis van de recente testdag op Circuit Zolder besef ik dat ik alle troeven in handen heb om dit waar te maken,” stelt de Leuvenaar. “Doordat Dylan niet kon aanwezig zijn, concentreerde het team, Marc Goossens op kop, alle aandacht op mijn auto. Alle sessies stonden in het teken van daadwerkelijk testwerk, overleggen met de technici, de data bekijken en zo het chassis perfect krijgen en snelle rondetijden verwezenlijken. Ik waande mij een Formule 1-coureur!”
Het is niet de eerste keer dat Philippe een hoofdrol speelt in de titelontknoping. In het eerste jaar van de Fiesta Cup zat hij in de EMG-Fiesta later kampioen Herremans en Leburton tot en met de voorlaatste confrontatie dicht op de hielen, maar in Spa zette een aanrijding en een haperende motor een vet kruis over de titelambities en hij werd slechts 6de in de punten. Geholpen door een schitterende overwinning (en gestart vanop pole positon) op Spa maakte Philippe in zijn eerste jaar onder de vlag van Belgium Racing/Ford Peerlings in de finale nog een waterkans om de titel af te snoepen van rivalen De Saeger-Longin-Herremans. Uiteindelijk sleepte hij in het tumult van de laatste race en de laatste ronde – remember de aanrijding tussen Herremans en De Saeger! – een 2de plaats uit de brand, achter teammaat Dylan Derdaele. In de punten moest hij aldus De Saeger, Herremans en Longin voorlaten.
Zegt Philippe over wat zijn derde jaar zal worden in de Ford Fiesta Sprint Cup: “Ik ben uitermate tevreden dat ik een tweede jaar kan betwisten bij Ford Peerlings en het zeer ervaren Belgium Racing waarin zowel Jan Gabriëls als Marc Goossens en een steeds aanwezige Philip Peerlings voor de juiste omkadering zorgen. Ik ben ervan overtuigd dat wij als één groot, sterk team vooraan zullen meestrijden. In vergelijking met andere merkenracerij wordt er in de Fiesta Cup zeer hard gereden, een duwtje is zeer vlug uitgedeeld en, niet te vergeten, er wordt nauwlettend gelet op het naleven van de regels en niet op het minst de conformiteit van de auto’s. Het blijft een fantastische ervaring en werkelijk voor nog veel herhaling vatbaar. Ik ben erop gebrand om voor de titel te gaan!”
Alles lijkt er inderdaad op te wijzen dat Philippe Huart zijn zeer rijkgevulde carrière in de merkencups in schoonheid zou kunnen beëindigen. Een verhaal dat begon via de Ford Escort Star Cup, waarna hij in 1990 profiteerde van de lancering van de Challenge 309 om in de Procar zo’n 309 te delen met Claude Corthals, vader van, en in de 24 Uren van Spa het team van de Peugeot 309 aan de Beker van de Koning te helpen! Na het missen van een zitje in een… jawel, Formule Ford Stuurwiel, zette hij zijn zinnen op de Renault Clio Cup, met deelnames in de Europa Cup tijdens de F1-weekends op Monaco, Donington en Barcelona. Nadien volgde de overstap naar de Mégane Trophy en tenslotte de MINI Challenge.
“Ik heb nadien in BTCS nog gereden met de Astra van MI, nam deel aan de VW Fun Cup en in 2013 was ik in een Porsche GT4 van Skylimit één van de smaakmakers in de BRCC Sprints. Zonder de mogelijkheid om nog verder in sprints aan te treden, verkoos ik af te haken en mij toe te leggen op het runnen van Best Budget, de referentie voor tweedehands auto’s. Totdat ik via Walter Cleynhens, een strijdmakker in de tijd van de Renault-racerij, hoorde spreken over de Fiesta Sprint Cup.”
Met enerzijds Derdaele-Huart-De Backer voor Ford Peerlings Pelt en anderzijds Borgmans-De Witte onder de vlag van Peerlings Lommel beschikt de Limburgse Ford-verdeler alleszins over voldoende troeven om hoog te scoren in het Ford Dealer Team Championship. In totaal staan de verschillende Ford-verdelers borg voor niet minder dan tien auto’s die zullen strijden voor de Ford-punten!
Deelnemerslijst – Ford Fiesta Sprint Cup BE 2020
4. Garage Feyaerts
Tom Feyaerts/Garage Feyaerts Aarschot
8. Vanspringel Motorsport by TeamFloral
Ruben Valckenaere/Vanspringel Automobiles Wavre
14. Alnimax Racing
Alexander Borgmans/Ford Peerlings nv Lommel
19. Alnimax Racing
Maxim De Witte/Ford Peerlings nv Lommel
23. Gaban Motorsport
Andy Gaban
29. Vanspringel Motorsport by TeamFloral
Nathan Vanspringel//Vanspringel Automobiles Brussels/Anderlecht
30. Team Lagrange
Mathieu Eloy/FordStore Morren Motor
32. Garage Feyaerts
Kenny Herremans/FordStore Feyaerts
76. EJ Automotive
Milan De Laet
86. EJ Automotive
Kristoff Cox
97. Belgium Racing
Tomas De Backer/Ford Peerlings nv Pelt
98. Belgium Racing
Philippe Huart/Ford Peerlings nv Pelt
99. Belgium Racing
Dylan Derdaele/Ford Peerlings nv Pelt
Italic: Junior
Deelnemerslijst – Ford Fiesta Sprint Cup NL 2020
1. Vakgarage Technova College Racing
Lauren de Wit
2. LWP Racing
Lennart Pas
7. Bas Koeten Racing
Jules Grouwels
9. Cor Euser Racing
Rik Koen
11. Bas Koeten Racing
Belle Rappange
15. Bas Koeten Racing
Dante Rappange
33. Wierzbicki Racing
Nikodem Wierzbicki (PL)
47. Bas Koeten Racing
Colin Caresani
77. ALU-MET Motorsport
Aleksander Olejniczak (PL)
80. 29Raceland
Johan Land
Italic: Divisie 1 – 24 jaar