Donderdagavond start de Rally van Duitsland en we mogen ons in de buurt van Trier verwachten aan een massa landgenoten. Voor het eerste in de Belgische autosportgeschiedenis, voert een Belg immers het WK rally aan.
Zoals wel vaker het geval is, start ook de Rally van Duitsland, de tiende WK-wedstrijd van het seizoen, met een korte showproef op donderdagavond. Wat volgt zijn 20 Kp’s op beton en asfalt, tussen de wijngaarden van de Moezelstreek en op de militaire terreinen in de buurt van Trier. Op vrijdag staan er 7 op het menu, zaterdag 9 en zondag nog eens 4, waaronder de PowerStage. Alles samen wordt er 309,17 kilometer tegen de chrono gereden en de langste proef is en blijft de 42 kilometer lange KP van Panzerplatte.
De inzet van de rally in Duitsland is identiek als was we ook nog in Spanje, Wales en Australië gaan zien: de strijd om de wereldtitel 2017. Onze landgenoot Thierry Neuville voert de WK-stand aan, weliswaar met evenveel punten als Sébastien Ogier, maar met één gewonnen wedstrijd meer. “Duitsland is normal gezien een rally die ons ligt, zowel voor ons als voor het team. We hebben geode herinneringen aan deze wedstrijd, waaronder onze eerste WK-zege in 2014 met Hyundai Motorsport. Dat ik nu aan de leiding sta van het WK is inderdaad een nieuwe situatie, maar ik kijk er wel naar uit om de rally te openen. Ik kijk uit naar een nieuwe sterke prestatie, al zal dat niet makkelijk worden.”
Nog Belgen
Jourdan Serderidis-Fred Miclotte doen het in een Citroën DS3 WRC, terwijl Renaul Jamoul gewoontegetrouw naast de Fransman Quentin Gilbert zit in de Skoda Fabia WRC2, terwijl Davy Thierie naast Bernhard Ten Brinke zit in een soortgelijke Skoda. Martijn Wydaeghe is nog een Belgische corijder in een Hyundai NGi20 R5, naast de Koreaan Lim Chewon, die we ook in Ieper aan het werk zagen. Armand Fumal en Michael Louette zijn dan weer een volledige Belgische crew in een DS3 R5. Amaury Molle en Renaud Herman doen het dan weer in Peugeot 208 R2.