Exact zeventig jaar geleden, in het debuutjaar van het nieuwe wereldkampioenschap voor rijders in de “Formule Internationale numéro 1”, werd er niet gereden in Oostenrijk, maar wel in Frankrijk. Het is een Grote Prijs die we dit jaar moeten missen, maar in 1950 hadden de Fransen wel hun “Grand Epreuve”, en die werd gereden in een zomerse hittegolf op het stratencircuit van Reims-Geux, in de Champagnestreek.
(foto: CC BY-SA 4.0 /©tvx op en.wikipedia.org)
Wat betreft het wereldkampioenschap ging het op 2 juli 1950 al over de voorlaatste wedstrijd. Tijd dus voor het dominante Alfa Romeo team om het af te maken, of aan de concurrentie om het tij te keren. Het Ferrariteam testte hun 3.3 liter Ferrari maar na aanhoudende problemen beslisten zij om zich terug te trekken en te concentreren op de Wimille Cup, een race in het voorprogramma. Dat betekende dat het almachtige Alfa Romeo team enkel rekening moest houden met de verouderde Maserati’s en de tragere Talbot-Lago’s.
Na de trainingen monopoliseerde Alfa Romeo de eerste startrij met Fangio voor kampioenschapsleider Farina en Fagioli. Etancelin en Giraud-Cabantous zetten de Talbot-Lago’s op de tweede rij. Er stonden trouwens nog negen deelnemers op de grid die helemaal geen tijd reden in de trainingen. Op de 18de en laatste plaats schoof Peter Whitehead aan met zijn Ferrari.
Na de start namen de Alfetta’s al snel de leiding, met Fangio voor Farina en Fagioli. Hun heerschappij werd sporadisch onderbroken door de Talbot-Lago wagens, die we veel trager waren maar ook veel minder verbruikten. Tijdens de vele pitstops van de Alfa’s namen de Talbot-Lago’s het over. In het peloton verdween de ene na de andere deelnemer. Een lot dat ook Farina te beurt viel. Minuten tikten weg terwijl de monteurs probeerden een probleem met de brandstofvoorziening te verhelpen. Farina eindigde als zevende. Pech voor de Italiaan aangezien Fangio de wedstrijd won voor Fagioli en… Whitehead, op de derde plaats. En dat betekende dat Fangio aan de leiding ging van het kampioenschap, met 26 punten, met twee punten meer dan Farina, die al sinds de eerste race in Silverstone aan de leiding had gestaan.
Het zou dus wachten worden tot 3 september 1950 en de Italiaanse Grote Prijs op Monza om de allereerste wereldkampioen in de “Formule 1” te kennen. Wat een contrast met 2020, waar het begin juli nog allemaal moet beginnen!