Home > #Hoofdnieuws > FE Marrakesh: in gesprek met “rookie” Sam Dejonghe

FE Marrakesh: in gesprek met “rookie” Sam Dejonghe

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.0.6″][et_pb_row _builder_version=”4.0.6″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.0.6″][et_pb_text _builder_version=”4.0.6″]

Vandaag vond in Marrakesh de zogenaamde rookietest plaats. Dat is een van de weinige dagen waar de teams hun wagen kunnen testen. Enkel rijders zonder E-licentie mogen deelnemen, vandaar de naam “rookie”. Autosportwereld.be sprak voor aanvang met Sam Dejonghe over zijn favoriete onderwerp: autosport! Sam is test- en reserverijder bij Mahindra en wij gingen dieper in op zijn rol binnen het team.

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”4.0.6″]

Wat is jouw functie binnen het team?

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”4.0.6″]

“Als testrijder voor Mahindra help ik vooral mee aan de ontwikkeling van de wagen. Het meeste van mijn tijd breng ik door in de simulator. Aan de wagen zelf kan je amper iets veranderen, maar de software daarentegen staat niet stil. Ik denk dat ik zowat alles wat op deze wagen aanwezig is voor het team getest heb.”

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”4.0.6″]

Wat is het doel van deze testdag voor jou en het team?

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”4.0.6″]

“Het grootste doel voor mij persoonlijk is om de werking van het team beter te begrijpen. De afgelopen twee dagen heb ik vooral veel geobserveerd. Ik ben bij alle teammeetings aanwezig. Het grootste verschil met mijn simulatorwerk is dat hier soms afkortingen of andere benamingen gebruikt worden dan wat ik gewoon ben. Daarnaast wordt de software die wij testen, hier soms ook anders gebruikt. Door deze testdag krijg je het gevoel van de wagen mee, waar de simulator heel wat theoretischer is. Het uiteindelijk doel is Mahindra naar de overwinning helpen.”

[/et_pb_text][et_pb_image src=”https://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2020/03/FE-Marrakesh-Rookietest-Sam-Dejonghe-2-1.jpg” align=”center” _builder_version=”4.0.6″][/et_pb_image][et_pb_text _builder_version=”4.0.6″]

Hoe ziet een weekend er voor jou uit wanneer je niet aanwezig bent op het circuit?

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”4.0.6″]

“De meeste raceweekends breng ik in de simulator door. Wij beginnen ongeveer twee weken voor elke race met de voorbereidingen. Gaande van software-instellingen tot tactische plannen uitwerken. Tijdens het weekend zelf zit ik al snel tien uur in de simulator, wat zeker niet te onderschatten is. Je hebt namelijk veel minder feedback en gevoel van de simulator dan van een echte racewagen. Vaak wordt de software last-minute nog aangepast, waarna wij deze testen en die dan aan de andere kant van de wereld gedownload wordt. Dit seizoen zal ik echter het team tijdens elke Europese race vergezellen om nog beter te begrijpen hoe alles in zijn werk gaat.”

[/et_pb_text][et_pb_image src=”https://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2020/03/FE-Marrakesh-Rookietest-Sam-Dejonghe-3.jpg” align=”center” _builder_version=”4.0.6″][/et_pb_image][et_pb_text _builder_version=”4.0.6″]

Wat vind jij van het huidige format, met zijn attack mode en fanboost? Is dit een meerwaarde?

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”4.0.6″]

“De attack mode en fanboost zorgen voor extra spektakel voor de fans, iets wat andere klassen soms missen. Attack mode zorgt voor een strategisch element waar het team rekening moet mee houden. We weten pas een uur voor de race het aantal keer dat de rijders deze verplicht moeten activeren, waarna we de strategie kunnen bepalen. De fanboost daarentegen is een ander verhaal. Het is een onbekende factor, die vooraf moeilijk binnen een strategie past. De resultaten van de fanboost worden pas vijftien minuten na de start bekend gemaakt. De rijder beslist dan meestal op gevoel wanneer hij deze gebruikt en daar heeft het team vooraf geen plan voor.”

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”4.0.6″]

Dejonghe zette vandaag een twintigste tijd neer tijdens de rookietests met 1:18.141. Maar tijden zijn hier van ondergeschikt belang, daar Sam vooral werkt aan de ontwikkeling van de wagen, het testen van de software en het afwerken van testprogramma’s. Sam vertelde ons nog het volgende: “vandaag heb ik vooral op racepace met 200kW gereden, terwijl andere teams vooral op kwalificatie pace met 250kW reden. De racepiloot in mij wil presteren en zich bewijzen, maar ik mag ik mijn positie als ontwikkelingsrijder en het belang van het team niet vergeten. Mijn laatste ronden was ik echter bezig aan een high-power lap, maar door een klein probleempje met de wagen moest ik deze afbreken en de wagen herstarten. Zonder deze had er zeker een 1:17.7 ingezeten, wat mij toch een elfde of twaalfde tijd had opgeleverd.”

[/et_pb_text][et_pb_image src=”https://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2020/03/FE-Marrakesh-Rookietest-Sam-Dejonghe-4.jpg” align=”center” _builder_version=”4.0.6″][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
In een notendop: HR-nieuws uit de autosport
Formula E Kaapstad: da Costa wint spannende afvalrace
Formula E Kaapstad: Sacha Fenestraz op Pole
Formula E Kaapstad: alles wat u moet weten