Foto ©: VW Fun Cup
Voor alle liefhebbers van de VW Kever is de #53 natuurlijk de onvergetelijke ‘Herbie’ gecreëerd in de studio’s van Walt Disney. Voor de fans van de VW Fun Cup is dat echter ook het startnummer van de auto van Bocquet Engineering tijdens de eerste jaren van de discipline.
“Ik was een vriend en leverancier van Franz Dubois, de bedenker van de Fun Cup”, vertelt de vandaag 77-jarige Pierre Bocquet. “Ikzelf had de Formule VW betwist aan het einde van de jaren 60, in de periode van Willy Braillard of Bernard Goffinet. Pascal Ickx, de broer van Jacky, was toen de Algemeen Secretaris van de Club Automobile Vé, de voorganger van de Belgian VW Club. Dertig jaar lang heb ik de competitie de rug toegekeerd, maar als bij toeval maakte ik een terugkeer in de VW Fun Cup. Omdat ik de oudste rijder was, kreeg ik van toenmalig speaker Pierre Chaudoir de bijnaam van Dinosaurus van de VW Fun Cup. We hebben toen drie prachtige jaren beleefd!”
De passie voor de autosport wordt vaak op magische wijze overgedragen van vader op zoon. Frédéric, de zoon van Pierre, is 16 en maakt na enkele jaren in de kartsport zijn debuut in competitie. “Hij komt goed uit de verf in een viertakt en de ambitie was er om door te groeien”, legt zijn vader uit. “De VW Fun Cup was een logische keuze: het is een intelligente en aantrekkelijke formule. De autosport komt er binnen handbereik van de amateurrijders. Het is een solide en dus veilige wagen, met bovendien een goed evenwicht en een verrassende algemene snelheid, sneller dan de meeste sportwagens op onze wegen.”
Toeval bestaat niet: Pierre Boquet had de #53 verkocht aan Pascal Courrier, maar hij liep zijn voormalige lieveling opnieuw tegen het lijf. “Op een dag zag ik ‘mijn’ auto, weliswaar omgebouwd naar een Evo2, staan in een garage bij Kronos in Naninne. Ik heb de wagen teruggekocht en Frédéric, toen 14, is ermee beginnen trainen. Vervolgens hebben we beslist om te proeven van de competitie en hebben we geïnvesteerd in een Evo3-kit, met de nieuwe benzinemotor en de sequentiële versnellingsbak. Deze #53 is opnieuw een echte racewagen geworden.”
DRM Motorsport zal de assistentie op zich nemen van een bolide in de kleuren van carrosseriebedrijf Schadenet Nice Cars uit Anderlecht. “Ik ben in de wolken om op een jong team te kunnen rekenen in 2020”, gaat Matthieu de Robiano door, directeur van het Brusselse team. “Bij DRM houden we ervan om teams met jonge rijders uit de karting te ontvangen. Sinds 2017 zetten we tijdens de manche in Zolder een Evo3 in voor de kampioenen van het Belgian Indoor Karting Championship, waarvan wij partner zijn. Die ervaring heeft ons meermaals geleerd dat kartingrijders meer konden dan alleen hun kansen verdedigen in de VW Fun Cup powered by Hankook, mits de nodige training in de aanloop naar de race. De gemiddelde leeftijd op de #53 is 21 jaar oud en dat wordt dus een van de jongste trio’s op de startgrid. De chrono’s die de drie rijders hebben neergezet tijdens de talrijke testsessies in 2019 waren veelbelovend. Ik ben er zeker van dat deze wagen voor de verrassing kan zorgen in de loop van het seizoen.”
Aan de zijde van de jonge Frédéric Bocquet zien we Simon Carrera (18), nog een belofte uit de viertaktkarting, en Arnaud Kahia, die binnenkort 30 wordt en dus de meeste ervaring heeft.
“Onze ambities voor dit eerste jaar blijven bescheiden”, besluit Pierre Boquet. “We willen vooral zoveel mogelijk aan de aankomst staan om onze twee jongeren de knepen van het vak te kunnen leren… zonder dat ze de auto stuk rijden.”
Afspraak in Mettet op 21 en 22 maart voor de eerste kilometers in competitie voor deze twee jonge rijders. En in afwachting: welcome back #53! (persbericht)