In de paddock van de Formula E in Valencia staan twaalf teams om het nieuwe seizoen voor te bereiden. Naast de teams van de constructeurs, zijn er hier en daar nog privéteams die hun kans wagen. Envision Virgin Racing doet dat met de steun van Audi en aan het stuur vinden we twee absolute toppers: Sam Bird en Robin Frijns.
© Foto: Envision Virgin Racing
De Nederlander finishte vorig seizoen knap vierde, als beste ‘privérijder’ en won ook twee wedstrijden. “Zonder pech en dan onder meer één of twee nutteloze aanrijdingen, waaronder die met jullie landgenoot Jérôme d’Ambrosio, was ik misschien nog hoger geëindigd”, vertelt de 28-jarige Limburger in zijn gekende stijl. “Dit seizoen gaan we trachten beter te doen, want ons package is goed, eigenlijk identiek aan dat van Audi Sport Abt. Wij hebben misschien een andere afstelling voor sommige races, dat vertaalt zich ook in diverse prestaties. Herinner je Mexico waar Audi veel sneller was dan wij. Ik voel me ook goed binnen het team, veel beter dan bij Andretti.”
De testen in Valencia hebben een andere invalshoek dan vorig seizoen, waar iedereen me de GEN2 wagens debuteerde. “Dit jaar zijn er relatief weinig echte nieuwigheden, we spreken eerder van een zekere progressie. Ik kijk vooral naar de prestaties van Porsche en Mercedes, toch twee grote kleppers die er dit seizoen bijkomen. Hun komst jaagt ook het aantal constructeurs de hoogte in en dat is niet zonder gevaar voor een goed draaiend kampioenschap, dat zagen we in het FIA WEC en DTM. Dat soort merken houdt niet van verliezen en blijft dan niet altijd even lang in een serie. Kijk naar de F1 waar het aantal constructeurs ook fors gedaald is.”
Frijns blijft overigens ook zo goed als zeker in DTM voor rekening van Audi.