Het begon allemaal 10 jaar geleden. Enkele gepassioneerde autoliefhebbers probeerden toen hun droom waar te maken. Ondertussen is de Zoute Grand Prix uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende oldtimer evenementen. Vanuit heel België en soms ook van ver daar buiten, zakken de meest exclusieve wagens naar onze Belgische kust af. Hoewel het weer niet altijd mee zat, was het over de koppen lopen op de Knokse zeedijk. Met onder meer een prestigieuze veiling, een rally en een GT-tour was er voor elk wat wils.
De 10de editie van de Zoute Grand Prix ging gepaard met heel wat unicums. Op de Concours d’Elegance op de golfterreinen werden enkele wagens voor de eerste maal aan het Belgische publiek tentoongesteld. Bugatti stelde er zijn Centodieci voor, een eerbetoon aan de EB110. Er zullen maar 10 handgemaakte stuks de thuisbasis verlaten en dat maakt deze wagen één van de meest exclusieve hypercars ter wereld. Daarnaast kon je ook een Bugatti Chiron Sport, een Dallara Stradale, een DeTomaso P72 en een vol elektrische Pininfarina Battista bewonderen.
Veiling, Rally en GT-Tour
Een rijkelijk gevuld programma zorgde voor heel wat kijklustigen. De veiling op vrijdagavond haalde een recordopbrengst van 10,8 miljoen euro (incl. kosten) op. Onder meer een Ferrari 275 GTB Alloy Long-Nose uit 1965 en een Ferrari Enzo gingen onder de hamer voor respectievelijk 2.875.000 euro en 1.506.000 euro. Op vrijdag en zaterdag vond ook de traditionele Zoute Rally plaats. 200 oldtimers, ingeschreven tussen 1920 en 1965, waren te zien in de straten van Knokke. Formule E-rijder Stoffel Vandoorne nam op zaterdag plaats achter het stuur van een Mercedes 300SL Gullwing. Op zondag konden jong en oud de moderne GT’s aan het werk zien tijdens de Zoute GT-Tour.
Luxe en elegantie
Naar jaarlijkse gewoonte kon het publiek, mits betaling, ook terecht op de terreinen van de Royal Zoute Golf Club voor de Concours d’Elegance. Wagens uit heel Europa waren hier het ganse weekend te bezichtigen. De inzet van deze wedstrijd? Elegantie, uitstraling en klasse. In verschillende klassen streden de wagens om de eerste plek. De Best In Show Pre-War ging naar een Mercedes 540 K Cabrio A uit 1930. De Best in Show Post-War ging dan weer naar een Ferrari 166 Barchetta Touring uit 1949 die tevens nog de 24 Uur van Le Mans gewonnen heeft.
Porsche 911 4S Belgian Edition
Op 1 januari 2020 wordt onze Belgische legende, Jacky Ickx, 75 jaar. Porsche Belgium besloot dan ook om deze verjaardag niet ongemerkt te laten voorbijgaan. Samen met Monsieur Le Mans kropen ze achter de ontwerptafel en het resultaat van de gecombineerde iconen mag er zijn. Zelfs de kleur, X Blue gebaseerd op de helm van Jacky Ickx, is speciaal in het leven geroepen voor deze Porsche 911 4S Belgian Legend Edition. In totaal zullen er 75 wagens van de band rollen en allemaal zullen ze voorzien zijn van een plaatje met de sierlijke handtekening van onze legende.
Foto’s © Jens Mommens