Home > VAS > Rallysprint > VAS terugblik: Short Rally van Kasterlee

VAS terugblik: Short Rally van Kasterlee

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.22″][et_pb_row _builder_version=”3.25″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text _builder_version=”3.26.4″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”]

Piet Van Hoof won de Short Rally van Kaserlee. Tradities zijn er immers om in ere te worden gehouden. En net als de vorige jaren speelden de Nederlanders een prominente rol. De spanning voor de deelnemers aan de VAS regionale competitie moest worden gezocht binnen de divisies en klasses.

Zinderend heet werd het in de Kempen. Voor bepaalde mensen, zoals de ijscoman, betekende een recordomzet. Voor de rallydeelnemers gemengde gevoelens. Er was niet alleen de hitte, maar ook het feit dat het parcours kurkdroog en stoffig lag en dat veel droge aarde en zand vanuit de coupures op de baan terecht kwam. Het maakte het allemaal zeer verraderlijk. En dat zouden sommigen geweten hebben, zoals de broers Brulez, die de SEAT Ibiza afschreven na een klap tegen een boom. “Einde seizoen”, liet Lieven Brulez weten via zijn facebook, “maar we zijn al blij dat we dit nog kunnen navertellen…”. Later op de dag zou ook Craenenbroeckx zijn Evo X na een kwalijk uitziende crash in de kant boren. Ook daar kwam men met de schrik vrij.

Voor Piet Van Hoof was het business-as-usual. De Nederlander reed met zijn Evo IV naar een voorsprong van drie seconden op de eerste proef. Daarna begon hij zijn vermenigvuldigingsdans: vijf seconden, dan tien, dan elf…tot hij op de laatste proef uitbolde en met  36 seconden verschil over de streep ging. Achter hem wisselden de achtervolgers af met Roald Leemans (Citroën DS3 R5) en Erik Van Loon (Subaru Impreza WRC)  Van Iersel klampte nog even aan op de derde plaats maar toen hij met de Hyundai i20 R5 uit de wedstrijd verdween lag de weg naar het podium open voor respectievelijk Van Loon, tweede, en Leemans, derde. Een Nederlands podium dus.
Tegenstand moest er komen van een peloton aan BMW’s maar de achterwielaangedreven wagens hadden op het droge  zanderige parcours geen verhaal tegen de vierwielaangedreven bolides. Tom Ceuppens plaatste zijn BMW 130i op de vierde plaats. Serge Vervondel (Lancer Evo VI), zesde, en Kjell Vandenberghe (BMW E36 M3), zevende, volgden om de Belgische eer te redden.

Voor de VAS kampioenschappen zagen we een aantal duidelijke standpunten. Stefaan T’Joens won met de Evo X opnieuw divisie 1-2, zijn 6de zege op 6 deelnames. Desondanks is het Van de Vivere, 52ste met de Subaru Impreza, die de nieuwe leider wordt in het kampioenschap. Stijn Blanchard had eveneens de kans om veel grond goed te maken in de tussenstand, maar hij smeet de handdoek in de zesde proef met een kapotte aandrijfas. Bij de divisie 4 oldtimers was het Bert Swerts met de Opel Manta die won. Ronny Declercq, tweede, doet een goede zaak in de tussenstand van het kampioenschap. Zien we de gele Opel nog terug buiten de Hemicuda? Koen Verhaeghe, derde algemeen en winnaar van zijn klasse, scoort belangrijke punten. Matthieu Lietaer gaf in Staden al aan resoluut voor het VAS kampioenschap te willen gaan. Zijn deelname in Kasterlee moest hem op weg zetten maar hij kon slechts een 5de plaats pakken bij de Oldtimers. Dick Lambrecht werkte koel af in Divisie 5 (Youngtimer) met de bescheiden Opel Corsa. Van een verre 41ste plaats algemeen ligt hij niet wakker. De eerste plaats in de Divisie 5 brengt hem meer soelaas! En wat dan met de “koningsklasse”, Divisie 3? Steve Bécaert was afwezig, evenals de leiders in de tussenstand, de neefjes Boone. Maar ook  Kenneth Geldhof zagen we niet aan de slag in Kasterlee. In Divisie 3 blijft men dus op een status quo en zo wordt de volgende wedstrijd weer belangrijk.

Afspraak in september voor de Short Rally van Oudenaarde.

(vas press)

 

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row column_structure=”1_2,1_2″ _builder_version=”3.26.4″][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”3.26.4″][et_pb_text _builder_version=”3.26.4″]

DIXIT

Kris Peeters, organisatie
Ik ben tevreden. Uiteindelijk hadden we wat tegenslag met enkele zware crashes, en in de namiddag was er wat opstopping omdat de verbinding tussen de proeven wat te kort was en er teveel mensen tegelijk op de baan waren. De steun aan het kankerfonds kaderde binnen een initiatief dat de verenigingen van Kasterlee voerden. Ze vroegen of we wilden deelnemen. Uiteindelijk is het een goede manier om een weinig bekende sport, die niet dikwijls goed ontvangen wordt, te integreren binnen de gemeenschap.”

Eddy Van de Vivere, kampioenschapsleider Divisie 1-2

Wij rijden zeker het volledige VAS kampioenschap. Maar of we ook kampioen zullen worden is twijfelachtig. Tegen Stefaan T’Joens is niet veel te beginnen. We reden tot vorig jaar met huurauto’s. Maar we hadden veel problemen met onze wagen, veel opgaves en uiteindelijk dachten we na over de kost. Voor hetzelfde geld konden we zelf een wagen kopen. Samen met Mario De Pestel, een oude vriend van mij, begonnen we aan het avontuur. Vorige winter schaften we ons een Subaru Impreza aan. We werken zeker het kampioenschap af maar we proberen voor de tweede plaats te gaan. Ondertussen komen we goed overeen met de deelnemers in onze klasse en er hangt een goede sfeer. En we staan op de eerste plaats!

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”3.26.4″][et_pb_text _builder_version=”3.26.4″]

 

TECHNISCHE FICHE

Organisatie: RT Titanic
Overzicht: 7de manche van het VAS Regionale rallykampioenschap. De wedstrijd komt eveneens in aanmerking voor het PAK provinciaal kampioenschap van Antwerpen 2019.
Deelnemers: 82
Meteo: zeer warm en droog
Parcours: 4 passages van 2 proeven met Reties Heike en De Hese
De koplopers: KP1 tot KP8 (finish): Piet Van Hoof – Erik Aaken

Einduitslag:

1) van Hoof Piet-van Aaken Erik (Mitsubishi Lancer Evo) in 00:38:25:13 winnaar Divisie 3
2) Van Loon Erik-Scholtalbers Harmen (Subaru Impreza WRC) +00:00:36:14
3) Leemans Roald-van Overdijk Remco (Citroën DS3 R5) +00:01:52:45
4) Ceuppens Tom-Van Loon Geert (BMW 130I) +00:02:23:72
5) Muilwijk Wim-Dutour Romy (BMW M3) +00:02:57:50
6) Vervondel Serge-Van Beneden Erik (Mitsubishi EVO VI) +00:03:19:39
7) Vandenberghe Kjell-Ozeel Thijs (BMW M3) +00:03:47:38
8) Tjoens Stefaan-Passchyn Greet (Mitshubishi Evo X) +00:03:51:44 winnaar Divisie 1-2
9) Soetens Harold-Goudsmits Hans (Opel Kadett rally) +00:04:13:76
10) Kobus Gert Jan-Nortier Martin (Peugeot 208 R2) +00:04:15:31
13) Swerts Bert-Van Aerschot Benjamin (Opel Manta) +00:04:31:52 winnaar Divisie 4
41) Lambrecht Dick-Brock Peggy (Opel Corsa) +00:09:26:03 winnaar Divisie 5
… [geklasseerd: 61]

 

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
VAS: Andy Lefevere voor de zevende keer in Hemicuda
Hemicuda Rally: Kortemark verwelkomt rallyproef
VAS: Hemicuda Rally met deelnemersrecord
VAS: 6 uur van Kortrijk met Melissa Debackere op de affiche