Home > Industrie > Volkswagen: nieuwe versnellingsbak brengt CO2 besparing

Volkswagen: nieuwe versnellingsbak brengt CO2 besparing

Volkswagen heeft een nieuwe moderne handgeschakelde versnellingsbak ontwikkeld: de zogeheten MQ281 werkt efficiënt en bespaart tot 5 g CO2/km, afhankelijk van de motor-transmissiecombinatie. De MQ281 debuteert in de nieuwe Passat en wordt vervolgens geïntroduceerd in nagenoeg alle voertuigklassen van de Volkswagen-groep.

Handgeschakelde versnellingsbakken zijn enigszins in de vergeethoek terechtgekomen. Dankzij een kleine ontwikkeling op het vlak van efficiëntie en brandstofverbruik kunnen ze evenwel een enorme impact hebben op de uitstoot en het milieu. Hoewel ze niet opvallen, spelen handgeschakelde versnellingsbakken namelijk nog steeds een aanzienlijke rol op de transmissiemarkt vanwege hun grote verspreiding wereldwijd.

De trend naar voertuigen uit het SUV-segment met grotere wieldiameters stelt hoge eisen aan de overbrenging. “Met de MQ281 hebben wij een zeer efficiënte handgeschakelde versnellingsbak ontwikkeld, die deze taak op betrouwbare wijze vervult en die binnenkort zal worden geïntroduceerd in tal van voertuigcategorieën in het volumesegment”, zegt Helmut Göbbels, hoofd ontwikkeling voor handgeschakelde versnellingsbakken en vierwielaandrijvingssystemen bij Volkswagen. De MQ281 heeft een koppelbereik van 200 tot 340 Nm, zodat hij Volkswagens huidige transmissievarianten met de interne typeaanduiding MQ250 volledig en MQ350 gedeeltelijk zal vervangen.

Efficiëntie

De nieuwe MQ281 is gebaseerd op een concept met 2,5 aandrijfassen en wordt gekenmerkt door een maximale spreidingsfactor van 7,89. Dit zorgt enerzijds voor goede prestaties bij het vertrekken – ook bij zware voertuigen met grote wielen – en bevordert anderzijds de zogeheten downspeeding, het (brandstofbesparende) rijden in hoge versnellingen bij lage toerentallen. Bij de ontwikkeling van de versnellingsbak stond vooral de verbetering van de efficiëntie centraal. “Daarbij hebben wij vertrouwd op virtuele ontwikkelingsmethoden”, aldus Helmut Göbbels. “Daardoor konden wij een volledig nieuw smeersysteem uitwerken. Met verschillende maatregelen met betrekking tot de oliestroom realiseren wij een gelijkmatige en optimale smering van de tandwielen en lagers en heeft de versnellingsbak nog maar 1,5 liter Lifetime-olie nodig.” Om de wrijving nog meer te beperken werd een op de versnellingsbak afgestemd lagerconcept ontwikkeld. Hierbij worden lichter lopende lagers met contactarme dichtingen gebruikt.

Zoals tal van transmissies van Volkswagen wordt ook de MQ281 intern geproduceerd. De serieproductie vindt plaats in de fabrieken in Barcelona (Spanje) en Córdoba (Argentinië).

(persbericht)

You may also like
GTI is coming home: Volkswagen brengt GTI-event naar Wolfsburg
BRC Haspengouw: Gino Bux tevreden over de Volkswagen Polo GTI Rally2
BRC 2023: Gino Bux heel het seizoen met de Volkswagen Polo GTI
25 Hours Fun Cup: door de lens van Roel Ramaekers