In het Zweedse Höljes werd vandaag de laatste dag van de zesde manche van het Wereldkampioenschap afgewerkt. Het was de Zweed Sebastian Eriksson die met de Ford Fiesta van OMSE, het team van Andreas Eriksson, alles en iedereen het nakijken gaf.
Eind vorig jaar kwam teamleider Andreas Eriksson nog met de mededeling dat OMSE uit het WK Rallycross stapte om zich te concentreren op de verdere ontwikkeling van de wagens. Maar een wedstrijd in Höljes mist niemand graag en voor OMSE werden Kevin en Sebastian Eriksson ingeschreven voor één van de meest populaire wedstrijden op de kalender. De one-shot van OMSE werd dus een voltreffer met Sebastian Eriksson die ook in de reeksen de WK-tenoren het vuur aan de schenen kon leggen. Zo was hij de snelste in de vierde en laatste reeks om zich op die manier op de tweede positie te nestelen na optelling van de punten na 4 heats. In zijn halve finale was Eriksson dan weer in duel met de Fin Niclas Grönholm (Hyundai i 20, GRX Taneco) en daarbij kon Sebastian op de valreep Niclas nog verschalken. Na hen kon de Let Reinis Nitiss naar de derde en laatste plek snellen die recht geeft op een plek in de finale. Ook heel wat animo in de eerste halve finale waar de Noor Andreas Bakkerud het snelst wegkwam. Even later vertraagde zijn Audi S1 van Monster RX Cartel echter wegens motorproblemen. De onfortuinlijke Bakkerud, die eerste was na de reeksfase, diende vrede te nemen met de zesde en laatste plek. Vooraan werd het een verhitte strijd waarbij we zelfs een heuse broederstrijd kregen tussen Kevin en Timmy Hansen met hun Peugeot 208 van Team Hansen MJP. Het was uiteindelijk Kevin die zijn oudere broer te grazen nam. De Nederlander Kevin Abbring (Skoda Fabia) leek op weg naar de tweede plek maar werd in de slotfase nog stevig opzij gezet door Timmy Hansen. Abbring moest vrede nemen met de derde plek nadat de stewards besloten geen verdere actie te ondernemen.
De finale: een strijd tussen Eriksson en Hansen
Op naar een zinderende finale die van start tot finish werd geleid door Sebastian Eriksson. Makkelijk werd het echter niet voor de Zweed van OMSE. Achter hem was Kevin Hansen ontketend en toen Eriksson ook de verplichte jokersectie was gepasseerd kleefde Kevin Hansen zowat aan de bumper van de Fiesta van de latere winnaar. Eriksson hield echter het hoofd koel en de deur dicht om zo een verdiende overwinning in de wacht te slepen. De jongste Hansen kon uiteindelijk vrede nemen met de tweede plek, hij neemt de leiding in het kampioenschap opnieuw over van broer Timmy en telt nu zes punten meer met nog 4 wedstrijden voor de boeg. Laatstgenoemde kreeg in de finale af te rekenen met een lekke band en moest het hele veld laten voorgaan. De Nederlander Kevin Abbring eindigde vierde in zijn tweede wedstrijd op het hoogste niveau nadat Niclas Grönholm 5 seconden straftijd kreeg toebedeeld vanwege de track markers. Voor GRX Taneco was het de Let Reinis Nitiss die als derde mee het podium op mocht.
Een moeilijk weekend voor de permanente WK-rijders
Höljes werd een “vol huis” waarbij de reguliere WK-rijders stevig weerwerk kregen van de zogeheten “wildcard-rijders”. Sebastian Eriksson, Reinis Nitiss, Kevin Abbring, Kevin Eriksson (Ford Fiesta, OMSE) en Jere Kalliokoski (Ford Fiesta, Team Stard) wisten alle ene plaats bij de eerste twaalf te bemachtigen, plekken die recht geven op een halve finale. Zo zagen we rijders als Liam Doran, Krisztian Szabo en Guerlain Chicherit naast een halve finale grijpen, een twijfelachtige eer die ook onze landgenoot die ook onze landgenoot Guillaume De Ridder te beurt viel. Op zondagochtend wist hij in de derde heat nochtans een mooie zesde tijd op de tabellen te zetten in moeilijke weersomstandigheden. In reeks vier werd het een 14de tijd maar een catastrofale eerste dag betekende dat De Ridder slechts 20ste eindigde in Zweden.
Over het weer en de track markers
Ook de steeds wisselende weersomstandigheden speelden zeker een rol in de soms verrassende uitslagen en verder lieten ook de stewards zich vaak gelden onder de vorm van “track markers”. Menig rijder kreeg achtereenvolgens een waarschuwing, bij een tweede overtreding een tijdstraf van 5 seconden en nog erger een diskwalificatie bij een derde overtreding. En zo dreigt rallycross af en toe op treintje rijden of … F1 af te stevenen.
Euro RX Supercars: wie anders dan Robin Larsson?
In het Fia Europese kampioenschap voor Supercars was de Zweed Robin Larsson voor de derde opeenvolgende keer aan het feest met zijn Audi S1 van JC Raceteknik. Larsson leidt nu comfortabel met het maximum van 90 te behalen punten. Larssons landgenoot Pontus Tidemand werd prachtig tweede met de VW Beetle van Eklund Motorsport en de Fransman Jean-Baptiste Dubourg vervolledigde het podium met de Peugeot 208 van DA Racing.
RX2: Ben-Philip Gundersen wint
In RX2 was het de Noor Ben-Philip Gundersen die de Zweedse thuisrijder Linus Ostlund achter zich kon houden en na dit duo kwam de Fin Jesse Kallio als derde over de meet. Onze landgenoot Steve Volders was lang in strijd voor een mogelijke plek in de halve finales maar een door hem veroorzaakte valse start in de vierde en laatste heat verknalde al zijn kansen. Kampioenschapsleider Oliver Eriksson kreeg problemen in zijn halve finale waar hij laatste eindigde, maar hij heeft nog steeds een mooie voorsprong van 14 punten op de Fin Jesse Kallio.
Super1600: Marius Bermingrud verrast
In Super1600 wist de Noor Marius Bermingrud met zijn Skoda Fabia de Audi-rijders van Volland Racing te verrassen. Maar met een tweede plek blijft de Rus Aydar Nuriev comfortabel leider in het kampioenschap. Een andere Rus, Yuri Belevskiy, vervolledigde het podium.
Het WK pauzeert kort waarbij wagens en materieel naar Canada (circuit van Trois Rivières) verhuizen waar tijdens het weekend van 3 en 4 augustus de 7de wedstrijd wordt verreden.
(foto’s FIAWorldRallycross, Johnny Loix)