“Het WK wordt een duel tussen Sébastien Ogier en Thierry Neuville, de rest mag de wereldtitel vergeten.” Deze woorden komen van Malcolm Wilson, al sinds mensenheugenis de man van M Sport, het team dat verantwoordelijk is voor Ford in het WK rally. “De meest regelmatige wint het WK…”
Malcolm Wilson was afgelopen weekend in Zolder. M Sport is ook verantwoordelijk voor Bentley in het de Blancpain Series, maar Wilson praat graag over WRC… “Wij zijn bijzonder blij met de komst van Sébastien, maar dat betekent niet dat wij zomaar wereldkampioen gaan worden. Thierry toont zich een stevige tegenstander en zonder zijn fouten in de Monte Carlo en Zweden, stond hij nu alleen bovenaan de WK-tussenstand. Nu wordt het WK een duel tot op de meet tussen hem en onze rijder Sébastien Ogier.”
Dit weekend is dat WK Rally, het spannendste in jaren, halverwege. Voor Sardinië werden al zes wedstrijden afgewerkt, met tweemaal winst voor Ogier, tweemaal voor Neuville en één overwinning voor Kris Meeke (Citroën) en Jari-Matti Latvala (Toyota). Na Sardinië resten er ook nog eens zes wedstrijden, waarvan twee op asfalt en vier op onverhard.
Dit weekend is er dus Sardinië, waar Thierry Neuville vorig seizoen de tweede WK rally uit zijn carrière won. De proef op het Italiaanse eiland wordt op een zeer hard parcours gereden, zonder één meter asfalt.
Donderdagavond start de wedstrijd met een korte proef van 2 kilometer op het motorcross circuit van Ittiri. Vrijdag zijn er twee lussen van vier proeven met in volgorde Terranova (14,54 km), Monte Olia (19,05 km), Tula (15 km) en Tergu-Osilo (14,14 km). Zaterdag staat er 143,16 km op het menu met tweemaal een lus van drie proeven, te weten Coiluna-Loelle (14,95 km), Monti di Ala’ (28,52 km) en Monte Lerno (28,11 km). Zondag valt er nog 42,04 km af te werken, met tweemaal Cala Flumini (14,06 km) en Sassari-Argentiera (6,96 km). De tweede passage van Sassari-Argentiera is de Power Stage. In het totaal werken de deelnemers 19 proeven af voor 312,66 km tegen de chrono.
Thierry Neuville is klaar voor de uitdaging op Sardinië: “Het is een technische rally, waar niets op voorhand gewonnen is. De wegen zijn zeer hard en moordend voor de wagens en de banden. De bandenkeuze is cruciaal, zeker in functie van de startorde.” In zijn Hyundai i20 Coupé behoort Neuville tot de favorieten en na twee zeges en nog eens twee podia in vier wedstrijden, behoort zijn slechte WK-start nu definitief tot het verleden.