Home > #Hoofdnieuws > Analyse en reacties van de testdag 24 Uur Le Mans

Analyse en reacties van de testdag 24 Uur Le Mans

[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/06/tjm1704ju19.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

De testdag in Le Mans heeft een aantal van zijn geheimen prijsgegeven, maar zoals zo vaak met testdagen is het belang van de chrono’s eerder relatief. Alhoewel… Meer dan de onderlinge verschillen tussen de LMP1’s van Toyota en Porsche viel op, hoe snel de LMP2-wagens wel gaan en dat zowel in termen van chrono’s als qua topsnelheid op de rechte lijn. Verder belooft de strijd in GTE opnieuw meer dan intens te worden.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”Rij”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Toyota – Porsche : 1-0

Maar laten we onthouden wat vorig jaar is gebeurd… Toyota had de race in handen, maar het liep fout in de allerlaatste meters van de wedstrijd en Porsche won. Dus nu al conclusies trekken omdat de Japanners sneller waren op de testdag, lijkt ons eerder zeer voorbarig. Het was overigens de Toyota TS050 HYBRID n°7 met een chrono van 3’18’’132 door Kamui Kobayashi die helemaal bovenaan de lijsten postvatte. Het is de eerste maal dat een wagen tijdens de testdag onder de 3’20’’ duikt en die eer was voor Kamui Kobayashi weggelegd. Hij was zo sneller dan dan de polepositie van de 24 Uur van Le Mans 2016 (3’19’’733 – Neel Jani in een Porsche). Toyota bezette de volledige top 3 , met in volgorde de n°7, de 8 en de 9 voor de beide Porsche 919 Hybrid (n°2 en n°1).

Kamui Kobayashi (TS050 HYBRID #7): “Het was een mooie start van de 2017 editie van Le Mans. We hebben getracht om de wagen te verbeteren en dat ging goed. De rondetijd is leuk, maar we hebben nog veel werk om de 24 uur zelf voor te bereiden en Porsche is een harde en taaie tegenstander. Laten we zien wat mogelijk is.

LMP2 outsider?

In LM P2 was de Alpine A470 – Gibson n°35 de snelste van de categorie in een verbluffende tijd van 3.28.146. Herinneren we er aan dat het ronderecord in LMP2 op naam stond van de Van Merksteijn Porsche RS Spyder, een record in 3.32 dat dateerde van 2008! De tijd is ook 8 seconden sneller dan de pole in LMP2 van afgelopen seizoen. Het was de Fransman Nelson Panciatici die het rondje 3.28.146 neerzette, met een gemiddelde van 235.72 km/u. Met zijn LMP2 Alpine A470 zou hij zo de algemene pole van de editie 2006 van de 24 Uur van Le Mans gereden hebben! Zijn ideale snelste rondje zou zelfs 3.27.7 geweest zijn…

Laurens Vanthoor, die de 5de tijd reed, in een indrukwekkende 3.29, heeft trouwens zichzelf meer dan bewezen binnen het team van G-Drive Racing. Het is nu afwachten of onze landgenoot alsnog in het team zal opgenomen worden, meer daarover binnen de 48 uur meer nieuws.

Ik hoop het en het is nog mogelijk”, aldus Laurens Vanthoor, die ook erg onder de indruk was van de toegenomen snelheid van de LMP2-bolides. “Overal gaan we sneller en inderdaad op de rechte lijn halen we een hogere top, al is dat minder opvallend, omdat de LMP1 sneller accelereren. Een ereplaats zit er met een LMP2 zeker in, waarom niet een algemeen podium?

Roberto Lacorte (Villorba Corse Dallara) tikte op de lange rechte lijn af aan 341,3 km/u, of 11 kilometer per uur sneller dan Kazuki Nakjima in de Toyota…

 

 

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”Rij”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/06/474439.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”Rij”][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

GTE: strooit Ford zand in de ogen?

De winnaars van afgelopen seizoen in GTE, Ford, leken vandaag op de dool, maar opgepast, de Amerikanen houden altijd wat in petto voor de race zelf. Op vlak van rondetijden waren het Oliver Gavin in de Chevrolet Corvette C7-R n°64 van Corvette Racing GM (LM GTE Pro) en Pedro Lamy in de Aston Martin Vantage n°98 van Aston Matin Racing (LM GTE Am) die bovenaan de rankings eindigden. De Porsche van Stéphane Lémeret klokte als tiende af in GTE AM, de Ferrari van Dries Vanthoor als 14de, respectievelijk op één en twee seconden van de snelste tijd. “Het ging goed”, aldus Dries Vanthoor, “maar ik heb echt maar het absolute minimum gereden.

 

Uitslag:

 

  1.       #7 TOYOTA GAZOO Racing                3min 18.132secs         94 ronden
  2.      #8 TOYOTA GAZOO Racing                +1.158secs                 104
  3. #9 TOYOTA GAZOO Racing                +3.323secs                 106
  4.        #2 Porsche (Bernhard/Bamber/Hartley)    +3.380secs                  75
  5. #1 Porsche (Jani/Lotterer/Tandy)            +3.968secs                  81

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/06/M17_2275_fine.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”Rij”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/06/474437.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”Rij”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/06/05_ClassificationByClass_Official-Test.pdf” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]