In de aanloop naar de 24 Uur van de Nürburgring heeft BMW Motorsport zijn nieuw M4 GT4 voorgesteld, de zoveelste nieuwe GT4 in een korte tijdspanne. Heel wat constructeurs geloven in de relance van de formule, die ooit door Pascal Witmeur werd gelanceerd, en nu lijkt het ook de goede keer te worden. In de ons omringende landen, grote landen zoals Frankrijk en Engeland, maar ook Nederland, schakelen de organisatoren over op de GT4, maar in ons land blijft het muisstil.
Porsche, Audi, BMW, McLaren, Ginetta, Aston Martin… De nieuwe generatie GT4-wagens biedt enorm veel afwisseling en zoals steeds worden de wagens (door SRO) voorzien van een BoP. Die filosofie is en blijft voer voor discussie en debat, maar is sowieso veel beter dan een zogezegd open reglement, voor bijzonder uiteenlopende wagens, waar een normtijd dan voor evenwicht moet zorgen. Normtijden hebben iets vreemd in een sport… waar snelheid het doel is en blijft. Met de piste GT4 kies je voor moderne racewagens, een correct sportief evenwicht en open races. Bovendien zijn de vereiste budgetten vergelijkbaar of zelfs iets minder duur dan – afhankelijk van het type en merk – CN-prototypes en Cup-wagens. Uiteraard is zoals gezegd het aanbod veel groter en het evenwicht gegarandeerd.
Hoe dan ook, nu is ook BMW weer mee aan boord gestapt, dus waar wachten we in ons land nog op om de piste GT4 te kiezen?