[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.0.47″][et_pb_row _builder_version=”3.0.48″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.47″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text _builder_version=”3.0.74″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”]
We weten dat het Circuit van Zolder niet mals is voor de machines. In de rangen van de Hundred Series by BGDC moesten verschillende ploegen daar de tol voor betalen en dat tijdens de aftrap van het seizoen 2019, de Terlaemen 200. Vooral de ‘dikke’ motoren op de startgrid kregen het snel moeilijk.
Een uitlaatprobleem bracht de MARC Focus V8 #58 van de familie Latre du Bosqueau al snel tot stilstand, terwijl de #57 van Raphaël van der Straten, Harry Putz en Joël Vanloocke een probleem had met de versnellingsbak. Dubbele opgave voor VDS Racing Adventures dus, die ongetwijfeld op meer gehoopt hadden. In Divisie 3 verdween de Renault Mégane Trophy #10 van Asnong-Grevesse-Frère ook al snel van het toneel na een brand in de wagen als gevolg van een olielek.
Het eerste deel van de wedstrijd werd gedomineerd door spectaculaire RXC Domec van #77 Daniels-Engelen-Berg, die van niemand schrik leken te hebben… tot op het moment dat ze hun motor opbliezen. Hun wagen ging al tollend van de baan in de Chicane Villeneuve en bijgevolg moesten ze zich terugtrekken in de pits. Vanaf dat moment gingen de concurrenten van divisie 2 uit hun dak en monopoliseerden de top van het klassement. Op een moment zat de Peugeot RCZ Cup #288 van Tricoche-Hortulanus-Heinen-in het goed ritme, maar ze moesten door een turboprobleem afhaken. Ze zakten terug naar de vierde plaats in de klasse F. De Seat Leon #444 van Manfred Verbeke en Denis Smets profiteerde optimaal en eindigde bovenaan het klassement met een comfortabele voorsprong op de oude Supercopa #84 van Nigel Bailly, Eric Dewaelheyns en Giovanni Scamardi, die hun terugkeer in het BGDC zeker niet misten. Op geen enkel moment in de 200 minuten kwamen ze in de problemen.
Het podium van de klasse F en het algemeen klassement werd nog aangevuld met de Peugeot 308 Racing Cup #308 van Benoît Altruy en Charles Deknudt, die alsmaar beter worden na een moeilijk debuutjaar. Ook de mooie prestatie van de impressionante Ford Mustang #9 van vader Olivier en zoon Nicolas Hermans is het vermelden waard. Ze eindigden na een constante wedstrijd vierde algemeen, al verloren ze wel de achterbumper van hun racebolide. De BMW M235i Racing Cup #32 van de familie Buffet haalde het ook in hun klasse. Ze deden hun reputatie alle eer aan en verpulverden de concurrentie. Bovendien behaalden ze een mooie zesde plaats in de eindstand.
Divisie 1
In Divisie 1 werd de Terlaemen 200 gedomineerd door de Vauxhall Astra Coupé #777 van de ervaren piloten Philippe Ménage en Guy Katsers. Niemand kon nog iets inbrengen tegen de Astra, die met een ronde voorsprong finishte voor de Renault Clio Cup #28 van Angélique Charlier, die de damescup binnenhaalde, en Pierre Zahnen. Op twee ronden vonden we de Honda Civic #6 van Patrick Van Billoen en een enthousiaste Navric De Laet terug, die zeer tevreden waren met het podium in de klasse. De Renault Clio Cup #13 van Deridder-Dupont-Maquignon had lang zicht op het podium, maar moest uiteindelijk vrede nemen met een vierde plaats bij hun terugkeer. De andere Renault Clio Cup hadden af te rekenen met diverse problemen. Onder hen de #510 van Vernaillen-Duthoit-Naniot en de #37 van Deger-Debroux-Jeukenne, die verder in het klassement vonden.
Zes wagens stonden voor het eerst sinds lang aan de start van de Klasse A in het BGDC. Verschillende 1600cc-wagens moesten in de loop van de wedstrijd opgeven. De Renault Clio #69 van Kuyk-Leten, de Honda Civic #46 van Chevalier-Habran-Thiroux, de Honda Civic #118 van Ronveau-Faucon-Pons en de Honda Civic #3 van Marco Van Belle haalden de eindstreep niet. Twee Honda vochten dan nog voor de overwinning. De #48 van kampioenen Patrick Van Mechelen, Bart Ooms en Martin Businaro haalden het uiteindelijk vrij makkelijk van de Integra Type R #38 van Philippe Lannaux, die het leeuwendeel van de wedstrijd reed, en Quentin Niclot.
Voor de volledigheid vernoemen we nog de overwinning in de sprint van #34 Guido en Tom Werckx in klasse D van Divisie 1, met een minieme voorsprong van één seconde op wagen #70, van Lammens, Pullinckx en Cooreman! In die klasse moest de #90 van Duville-Devleschouwer opgeven. De BMW 120d behaalde de dubbel in de Klasse E van divisie 2, met #120 van Den Hove-Bradt die voor de #101 van Maes-Ruttens-Deketele eindigde. Sigrid Maes werd tweede Amazone in de wedstrijd.
Na deze spectaculaire eerste meeting trekt de Hundred Series by BGDC richting het Circuit de Magny-Cours op 19, 20 en 21 april voor een nieuwe 200 minuten-wedstrijd op de omloop die vroeger door de F1 gebruikt werd.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.19.9″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.19.9″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_gallery fullwidth=”on” auto=”on” auto_speed=”3500″ _builder_version=”3.19.9″ gallery_ids=”36925,36926,36927,36928″ title_font=”||||||||”][/et_pb_gallery][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]