[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.0.47″][et_pb_row _builder_version=”3.0.48″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.47″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text _builder_version=”3.0.74″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”]
De eerste week wintertesten in Barcelona zit er ondertussen al even op, maar wat weten we nu eigenlijk al? Autosportwereld zocht het even voor u uit.
Nico Hülkenberg zette voor Renault de snelste tijd neer met 1:17.393. De tweede snelste tijd was weggelegd voor Rookie Alexander Albon. Hij haalde in de STR14 van Toro Rosso een tijd van 1:17.637. Ook de derde plaats ging naar Toro Rosso toen Daniil Kvyat 1:17.704 afklokte. Deze tijden werden allemaal genoteerd op de zachtste compound.

Pirelli gaf eerder deze week de tijdsverschillen tussen de compounds vrij. Als we deze in acht nemen, krijgen we een heel ander beeld van de toptijden. Dan zijn het Ferrari (1:16.846) en Alfa Romeo (1:16.961) die de toptijden wegkapen. Het staat alvast als een paal boven water dat de nieuwe generatie F1-wagens heel wat sneller zijn dan vorig jaar.
Wanneer we kijken naar het aantal laps die de teams hebben voltooid staat Mercedes (61 laps) net boven Ferrari (598). Beide teams hebben dus heel wat data kunnen verzamelen over de prestaties van de wagen. Bij Ferrari hebben ze hun schaapjes op het droge zo blijkt. De wagen presteert goed en zowel Vettel als Leclerc zijn heel erg tevreden. Valtteri Bottas daarentegen gaf aan dat Mercedes terug naar de tekentafel zal moeten. In de bochten mist de W10 downforce waardoor de wagen moeilijk bestuurbaar is.

Helemaal onderaan bengelt Williams. Voor het team uit Grove startte de week in mineur. De wagen kwam pas op de 3e dag aan en kon amper 88 laps op het Spaanse circuit voltooien. George Russell gaf aan dat de wagen zeker nog niet af is. Het team heeft zijn best gedaan om de FW42 aanwezig te krijgen tijdens de eerste testweek, maar dit weekend ging het werk verder zodat ze dinsdag met een afgewerkte wagen aan de slag kunnen. Volgens George Russell is er echter nog geen reden tot paniek: “Bij Racing Point (toen nog Force India) was de wagen tijdens de eerste testweek van 2015 ook nog niet klaar en het team haalde toch een 5e plaats in het constructeurskampioenschap.”
Dinsdag gaan alle teams terug aan de slag tijdens de tweede testweek in Barcelona. Één ding is alvast duidelijk, het beloofd opnieuw een week vol verrassingen te worden aangezien de rijders dan pas op volledig vermogen zullen rijden.
Foto’s: © Jens Mommens
[/et_pb_text][et_pb_gallery gallery_ids=”34443,34441,34439,34444,34448,34436,34437,34449,34434″ posts_number=”9″ db_images_per_row=”3″ show_title_and_caption=”off” show_pagination=”off” _builder_version=”3.19.9″ custom_margin=”1px|1px|1px|1px” custom_padding=”1px|1px|1px|1px”][/et_pb_gallery][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]