Home > Industrie > Compacte sportwagens: nieuwe Audi TT RS Coupé en Audi TT RS Roadster

Compacte sportwagens: nieuwe Audi TT RS Coupé en Audi TT RS Roadster

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.19.9″]

Nieuwe voorkant en hertekende achterspoiler met zijvleugeltjes, aangedreven door een bekroonde vijfcilinder: Audi Sport scherpt zijn topmodellen van de TT-modelreeks aan.

De TT RS kreeg een volledig hertekende voorkant en een opmerkelijke achterpartij. Het quattro-logo in matte titaniumlook prijkt op het onderste deel van het zwartglanzende radiatorrooster met zijn matzwarte Singleframe. De zijdelingse luchthappers, extra radiatoren en zijdelingse luchtinlaten doen de nieuwe TT RS er extreem breed uitzien. Een doorlopende frontspoiler die aan de zijkanten steil oploopt, trekt de neus sterk naar beneden en geeft de auto zo zijn racegeïnspireerde uiterlijk. Achteraan trekt de nieuw ontworpen vaste spoiler met zijvleugeltjes de aandacht. In het interieur is op het stuurwiel een nieuwe rode markering aangebracht op het 12-uurpunt.

De nieuwe TT RS is verkrijgbaar in acht verschillende kleuren met optionele stijlpakketten. De stoffen kap van de TT RS Roadster is zwart.

Bekroonde prestaties: de 2.5 TFSI

Vijf cilinders, 294 kW (400 pk), 480 Nm koppel, quattro-vierwielaandrijving: de Audi TT RS maakt indruk met zijn kernwaarden en biedt een verbluffende rijervaring. De Coupé sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 3,7 seconden. Dat alles wordt muzikaal begeleid door de typische vijfcilinderklank: 1-2-4-5-3. Dankzij die ontstekingsvolgorde wisselt de ontsteking tussen naast elkaar en ver van elkaar liggende cilinders. De turbomotor haalt zijn kracht uit een cilinderinhoud van 2.480 cc. Het maximumkoppel van 480 Nm is beschikbaar tussen 1.950 en 5.850 t/min. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, of als optie op 280 km/u.

De kracht van de vijfcilinder stroomt via de S Tronic met zeven versnellingen naar de permanente quattro-vierwielaandrijving, die het koppel naargelang van de noden over de assen verdeelt via een meerschijvenkoppeling. Koppelcontrole per wiel maakt het rijgedrag nog levendiger en veiliger. De bestuurder kan het Audi drive select-systeem voor dynamisch rijgedrag gebruiken om de quattro-aandrijving te beïnvloeden: de vier beschikbare modi zijn comfort, auto, dynamic en individual.

De wegligging wordt gegarandeerd door een dynamische ophanging. Het lage gewicht (1.450 kilo, TT RS Coupé zonder bestuurder) en de uitgesproken sportieve ophanging vormen de basisingrediënten voor het uitstekende rijgedrag van de Audi TT RS. Het interieur is geïnspireerd op de autosport en bevat een up-to-date infotainment system.

De nieuwe TT RS kan worden besteld vanaf eind februari 2019. De Coupé en Roadster zullen bij de dealers staan vanaf de lente van 2019. De Coupé kost 71.470 euro, de Roadster begint bij 73.770 euro.

[/et_pb_text][et_pb_gallery _builder_version=”3.19.9″ show_title_and_caption=”off” show_pagination=”off” fullwidth=”on” db_image_max_width_tablet=”51″ db_image_max_height_tablet=”501″ db_image_row_spacing_tablet=”51″ db_image_object_fit=”initial” hover_overlay_color=”rgba(255,255,255,0.9)” db_image_center_titles=”left” auto=”on” auto_speed=”3000″ gallery_ids=”33270,33268,33277,33269,33271,33272,33273,33274,33275,33276,33278,33279,33280,33281″ /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
De nieuwe Audi S8: Opwindende prestaties in het luxesegment
De Audi A4: nog sportiever en nog hedendaagser
Veel Belgische inbreng bij Audi in WTCR