Ford overweegt een terugkeer naar het Wereldkampioenschap Rallycross wanneer WRX volledig electrisch gaat in 2021, zo lezen we op sites als Autohebdo of de site van WRX (fiaworldrallycross.com) zelf.
Ford was in 2016 en 2017 reeds aanwezig in het WK en dat ter ondersteuning van Hoonigan Racing, het team van de Amerikaan Ken Block. De rijders toen waren Block zelf en de Noor Andreas Bakkerud, met de Ford Focus RS.
Eind 2017 werd het programma in rallycross stopgezet en nu lijkt Ford dus terug te keren. Marc Rushbrook, directeur Ford Performance bij Motor sport magazine: “We blijven praten met IMG en de FIA om te weten wie zich engageert voor e-WRX. In maart nemen we een beslissing. We trokken ons terug voor 2018 omdat het programma voor de Focus RS zijn diensten had bewezen. We blijven de mogelijkheden voor de electrische motorsport bestuderen en rallycross is daar eentje van. Het is de perfecte plek om te racen met volledig electrisch aangedreven wagens met de kracht, de duurtijd en de explosieve wagens. Er komt een deadline aan om ons daarvoor te engageren.”
En die deadline waarbij constructeurs hun standpunt tegenover e-WRX moeten meegeven is 29 maart van dit jaar. Naast Ford blijft ook Volkswagen geïnteresseerd in de electrische vorm van rallycross, dat gaf directeur VW Motorsport Sven Smeets reeds mee in eerdere gesprekken met Autosportwereld.
Wat Ford betreft gaf het Oostenrijkse team STARD van Manfred Stohl eerder al informatie vrij dat ze voor hun huidige project in WRX steun genieten van Ford Performance. Bij STARD worden nieuwe Fiesta’s klaargestoomd waarbij de Let Janis Baumanis één van de rijders blijft. STARD is er reeds bij sinds 2014 en heeft dus reeds enkele jaren ervaring in WRX.
(diverse bronnen, foto’s J Dingenen)