[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]
Nog maar enkele dagen te gaan en dan begint alweer het vijfde seizoen in de Formula E. Het wordt zonder twijfel een boeiend seizoen met de nieuwe “tweede generatie” aan wagens, een gewijzigde format en een nieuwe uitdaging voor Stoffel Vandoorne en Jérôme D’Ambrosio.
Het concept was bij het oprichten van het kampioenschap voor elektrische formulewagens ongezien. Het was de eerste keer dat een volledig eenzitter kampioenschap innoverende techniek zou gebruiken en bovendien was de visie dat de races naar de mensen zouden komen in plaats van het publiek zich te laten verplaatsen naar specifieke locaties. Races middenin de de grootstad, met ronkende namen als Berlijn, Rome, Parijs, Monaco en New York (om er maar een paar te noemen). Het is perfect mogelijk met emissievrije en quasi geluidsloze wagens. Met animatie voor de ganse familie en optredens van gekende pop- en rockartiesten: het concept sloeg aan.
De “Batmobile”, de nieuwe Gen2 wagen ziet er gemeen uit, met heel futuristische looks. Batterijtechnologie evolueert voortdurend en deze wagens zijn nog lang niet aan het einde van hun ontwikkeltermijn. En electrische wagens zijn best snel! Wie daar nog aan twijfelt die kijkt maar eens naar de recente “electrische” zege in de Trophee Andros of probeert maar eens een sprintje te trekken aan het verkeerslicht tegen een Tesla. Met een topvermogen equivalent aan 385 pk is de Gen2 wagen best krachtig, zeker op de stratenomlopen waarop de races worden gereden, en met de wetenschap dat de wagen 150 kilogram meer weegt dan de F1 wagens. Met een acceleratie van 2.8 seconden tot 100 km/u en een top van 280 km/u het perfecte wapen voor deze stadsguerilla’s!
Kwalitatief hoogstaande showcase
Ondertussen kozen alle grote constructeurs voor een team in de Formula E: Audi, BMW, Nissan, Porsche, DS Citroën, Mercedes, Porsche , Jaguar, het Indische Mahindra en het Chinese merk NIO. Het publiek kan een resem aan rijders van goeden huize bewonderen zoals Jose Maria Lopez (WTCC wereldkampioen 2012), WEC wereldkampioenen Sebastian Buémi en André Lotterer, F1 vice-wereldkampioen Felipe Massa, maar ook DTM kampioenen Wehrlein en Gary Paffett, Mitch Evans (GP3 kampioen 2012), Robin Frijns (World Series kampioen 2012), GP2 kampioenen als Stoffel Vandoorne en Oliver Rowland en een resem aan ex-F1 rijders als Jean-Eric Vergne, Nelson Piquet Jr, Jerome D’Ambrosio en (mogen we zeggen?) vergeten talenten als Mortara, Turvey, Dillman, Sims, Da Costa, Bird, Gunther, Abt, Di Grassi en Felix Rosenqvist, de koning van de Formule 3!
Werk op de plank dus voor Stoffel Vandoorne die straks begint aan een nieuw avontuur, naast Gary Paffett, de DTM kampioen van 2005, op de HWA Racelabs machine onder de vleugels van Mercedes. Beide rijders beginnen met een nulscore in de Formula E, en voor beiden is dit het jaar van de waarheid. Maar vergeten we ook Jérôme D’Ambrosio niet. Hij begint aan zijn vijfde seizoen in deze formule, bij het Indische Mahindra, een team dat eerder al zeges haalde en achter de schermen nog gesteund wordt door zijn testrijder, onze landgenoot Sam Dejonghe. Wordt het voor D’Ambrosio eindelijk het jaar van de grote doorbraak?
(foto: fiaformulae.isebox.net)
[/et_pb_text][et_pb_image _builder_version=”3.0.105″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2018/12/2018-19_ABB_FIA_Formula_E_Championship_calendar.png” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” always_center_on_mobile=”on” force_fullwidth=”off” show_bottom_space=”on” /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]