Het Ford Dealer – Team Championship was, zoals de naam het doet vermoeden, voorbehouden aan Ford-verdelers die daadwerkelijk onder hun eigen vlag deelnamen of gelinkt waren aan een team of coureur. Niet minder dan dertien Fiesta’s ST-Line voerden de kleuren van één van de negen deelnemende Ford-verdelers!
Van bij het eerste treffen gaf FordStore Feyaerts de toon aan en pakte dankzij Bert Longin de eerste dikke punten in het Ford Dealer – Team Championship. Vanaf de 24 Hours of Zolder-proloog zat zoon Stienes achter het stuur van de #24 FordStore Feyaerts en kwam er geen einde aan de overheersing van het duo Longin/FordStore Feyaerts. Tijdens de eerste confrontatie tussen Belgische en Nederlandse Ford Fiesta Sprint Cup op Circuit Zandvoort was er opnieuw winst voor Stienes Longin en bovendien slaagde hij erin om de Noorderburen een lesje in stuurmanskunst te geven.
Wegens het samenvallen van de finale van de FFSC op het Nederlandse TT Circuit Assen met NASCAR Euro Series en Belcar Endurance op Circuit Zolder, verdedigde Longin Junior op Circuit Spa-Francorchamps voor de laatste keer zijn leidersplaats in de Ford Fiesta Sprint Cup…
“Wij hadden bij aanvang van het seizoen rekening gehouden met alle mogelijke scenario’s en één ervan was het laten primeren van de titelkansen in de Fiesta Cup,” herinnert Tom Feyaerts zich de voorbereidende gesprekken “Op basis van virtuele puntenberekeningen – met zeges in Spa en gekoppeld aan een minder goed score van één van onze tegenstanders – bestond er een waterkans dat we daarop voldoende zouden hebben aan het scoren van een Top 5 in één race op Assen en Stienes hierdoor toch zou kunnen pendelen tussen Zolder en Assen.”
Het lot besliste er anders over. In Race 1 kwam Stienes niet verder dan een 7de plaats, maar in Race 2 zat hij zeer dicht op de hielen van Kenny Herremans en Martin Leburton.
“In Race 2 was het tot en met de laatste ronde afwachten of Stienes nog die 1ste plaats kon pakken. Van toen af wisten wij echter dat wij kansloos waren voor de titel en het in Assen zou gaan tussen Kenny Herremans, Jens Verbesselt, Ayrton Redant en vooral Martin Leburton.”
Met zes overwinningen in het Ford Dealer – Team Championship was FordStore Feyaerts rekenkundig bijna zeker van winst en telde op de vooravond van de finale op TT Circuit Assen 36 punten meer dan Ford Van den Bossche, terwijl Ford Geeraerts en Vanspringel Motorsport aankeken op een achterstand van zo’n 42 punten.
“Het scoren van vijf punten volstond om de titel te verzekeren. Even hebben wij overwogen om een andere coureur in te huren, maar gezien ik allang veel goesting had om de helm van de haak te nemen, hebben Bert en Stienes mij op Circuit Zolder en Spa onderworpen aan een stevige opleiding en behaalde ik ondertussen de vereiste RACB-vergunning. In Race 1 verloor ik té vlug Jo Vandermissen als gelijkwaardige tegenstrever en reed in mijn ééntje van vlag tot vlag, waarbij ik duidelijk snellere tijden neerzette en dat stemde mij tevreden. In Race 2 beging ik na de neutralisatie nogal wat foutjes en heb ik uiteindelijk de spannende strijd met Jo Vandersmissen verloren… Wat telde is dat ik de missie had volbracht en geen stommiteiten uithaalde. Ik leverde eens te meer het bewijs dat het in de Fiesta Cup de coureur is die het verschil maakt en niét de auto…”
Geholpen door de knappe resultaten van Ayrton Redant – twee keer tweede in de finale op TT Circuit Assen – klom Ford Geeraerts uiteindelijk op naar de 2de plaats en versloeg nipt Ford Van den Bossche, de concessiehouder die met Kenny Herremans Belgisch kampioen werd. Hoewel lange tijd in de running voor een Top 3, moest Vanspringel Motorsport vrede nemen met de 4de plaats. Ford Garage Trading, dat met Jens Verbesselt nipt 4de werd bij de rijders, eindigde hier 5de, voor Ford Hergon van pechvogel Philippe Huart. Dankzij de volle pot van Niels Lagrange op TT Circuit Assen ging Herroelen Motors voor de 7de plek nog voorbij Unicars dat zich met jongeren Thibault Parmentier en Ruben Valckenaere flink in de kijker reed.
“Wij zijn vastbesloten om het in 2019 nog beter te doen,” licht Tom van kampioen FordStore Feyaerts nog toe. “Daarom zouden wij graag volgend jaar twee Fiesta’s ST-Line runnen. Eén die gaat voor winst, de rijderstitel én het Ford Dealer-kampioenschap en een andere auto waarmee we debutanten willen laten rijden. We zijn nog aan het bekijken hoe we dat organisatorisch en budgettair rond krijgen, maar twee Feyaerts-wagens aan de start krijgen is inderdaad onze bedoeling. Ons moet men niet meer overtuigen van het belang van zo’n autosportdeelname. Onze aanwezigheid en uiteraard de successen dat leeft bij het personeel, onze klanten en relaties zoals de lokale Rotary Club. Tijdens elk race-weekend was het steeds vollen bak onder ons tentzeil! Met twee auto’s zou de betrokkenheid alleen nog maar groter en beter kunnen worden.”