Amper een week na de noodlottige Condroz, een rally voor het Belgische kampioenschap, vervolgt het VAS regionale kampioenschap zijn kalender. De voorlaatste proef is de Rally van Zuid-Limburg, rondom Gingelom.
Truienaar Rik Vanlessen zou volgend weekend aan de zijde van Steve Matterne met de Rally van Zuid-Limburg “zijn” thuisrally rijden. Het tweetal keek ernaar uit om voor eigen publiek te scoren nadat ze twee weken geleden wonnen in de Rally van Waremme, ook niet zover uit de buurt. Het noodlot besliste er echter anders over.
Voor het parcours van de editie 2018 van de Rally van Zuid-Limburg mikt de organisatie op een mix tussen klassiekers en nieuw werk. Zo bleven de klassementsproeven van Borlo en van Gelmen, weliswaar met enige wijzigingen, maar met behoud van hun eigenheid en de spektakelpunten. Tussen beide klassiekers wordt een nieuwe proef afgewerkt: Boekhout. Daarin zitten stukken van de vroegere KP Aalst, nog gekend van de Rally van St-Truiden.
Titels waarschijnlijk definitief toegekend
Tijd voor een blik op de voorlopige deelnemerslijst. Twee schrapresultaten kunnen we in gedachten al van het puntentotaal van de titelpretendenten aftrekken. In theorie is het nog mogelijk dat Eric Deprez de titel neemt in Divisie 3. In theorie dan wel want ook hij weet dat het quasi onmogelijk is, vooral dan binnen zijn klasse, om het gat van 120 punten met leider Frank Werner te dichten. Die kan als copiloot van Tom Ceuppens op de BMW het kampioenschap zijn definitieve draai geven. Eric Deprez staat vooralsnog niet op de deelnemerslijst en een no-show in Gingelom geeft het kampioenschap definitief aan Werner.
In Divisie 1-2 betekende een dipje in de prestaties van Stefaan T’Joens dat hij in de spiegels van de Mégane RS moest blijven kijken. Bjorn Ramboer met de kleine Saxo kwam immers na Staden postvatten aan de leiding van het kampioenschap en er waren twee zeges van T’Joens nodig om de zaken weer recht te zetten. Maar ook dan gaf Ramboer slechts drie puntjes toe in twee wedstrijden. De cijfers zijn 473 punten en 459 punten. Voordeel T’Joens. Beiden hebben al twee jokers ingezet. Het overgebleven schrapresultaat slim gebruiken en vooral geen enkele fout maken, dat zal de beslissing brengen over de titel in de “kleinere Divisie”.
Bij de Divisie 4 Historics lijkt Koen Verhaeghe op de Ford Escort met 107 punten voorsprong op Franky Wallyn en de Opel Ascona, de zaken stevig in de hand te hebben. Maar de Escort kende al een kostelijke motorbreuk en Koen zal schrapresultaten in rekening moeten brengen. Het vel van de beer toch nog maar niet verkopen? Divisie 5, Youngtimer, tenslotte waar we nog geen inschrijving zien van puntenleider Dick Lambrecht, maar ook niet van uitdager Jochen Lippinois. Wel aan de start staan Devy Demuynck en Sofie An Deschuytter met de BMW M3. Die kunnen een deel van hun achterstand inlopen als zij goed scoren in Gingelom.
Wie voor de dagzege?
Geen van de VAS titelpretendenten ambieert echter de algemene zege in de wedstrijd. En tenzij last-minute inschrijving zien we ook geen nationale of internationale vedetten op de lijst. Wie wordt dan favoriet? Het weerbericht geeft een “kans op een bui”. In de fruitstreek betekent dat al gauw modderige wegen en veel glijwerk. We zijn dus geneigd om te kijken naar de vierwielaangedreven wagens. We hadden hem graag al de vorige editie grootse dingen zien doen maar mogen we dan nu Eddy Vandevelde en zijn Evo X eens definitief als favoriet naar voren schuiven? Weerwerk zal er zeker komen van de Evo 7 van Vrijdaghs, de Impreza van Boon, de Porsche GT3 van Moers en vergeten we vooral Ceyssens en de Nissan 350Z niet, terwijl ook de Evo X van Poelmans en van Windmolders voor de ereplaatsen kunnen gaan.
Op het programma staan drie lussen van drie proeven maar, zo stellen de organisatoren de deelnemers gerust, met méér kilometers tegen de klok dan in het verleden. Het wedstrijdcentrum blijft op het industrieterrein van Gingelom. Het rallycentrum is gelegen in de ‘Lemmens’ hangar. De finish is voorzien voor zondagavond omstreeks 18u00
(vas pers)