Home > #Hoofdnieuws > Legend Boucles @ Bastogne met klasse ‘Super Legend’

Legend Boucles @ Bastogne met klasse ‘Super Legend’

Een klasse ‘Super Legend’ met een coëfficiënt van 1,40 is misschien wel de belangrijkste nieuwigheid in deze editie van de wedstrijd.

Om te beantwoorden aan de realiteit van de oudere rallywagens, hebben de organisatoren beslist om een categorie ‘Super Legend’, in het leven te roepen. Deze categorie is er voor wagens die in het verleden geweigerd werden of geweigerd hadden kunnen worden. Het gaat hier om een bijkomende Klasse in de categorie ‘Legend’ (en niet in ‘Challenger’ en/of ‘Classic’!):

  • Wagens gebouwd tot 31/12/1990 (Periode J2 Annexe K van het reglement FIA), met enkel tweewielaangedreven wagens die voldoen aan hun homologatiefiche. Het betreft hier BMW M3 E30, Ford Sierra Cosworth (niet de 4×4), of Opel Kadett GSI en Astra GSI, Peugeot 205 en 309…
  • Maar ook wagens van de periode tot 31/12/1986 die niet meer aan hun homologatiefiche voldoen. (motoren met meer capaciteit tot 20%, wagens met motoren en versnellingsbakken die niet origineel zijn, ophangingen van Proflex, meer krachtige remmen enz.

Alle wagens die voldoen aan het reglement ‘Super Legend’, mogen dus starten in de Legend Boucles @ Bastogne 2019 in de categorie ‘Legend’. Ze krijgen een coëfficiënt 1,40, wat maakt dat ze in principe niet in aanmerking komen voor de eindwinst, maar een top-10 is wel mogelijk! “Met deze Klasse ‘Super Legend’ in de categorie ‘Legend’, is het doel zo veel mogelijk mensen de kans te geven om aan de Legend Boucles @ Bastogne, het grote rallyfeest, deel te nemen. Echter deze wagens moeten ook de filosofie van de wedstrijd respecteren, we willen geen excessen. De Legend Boucles moeten een wedstrijd voor klassieke rallywagens blijven, laat dat duidelijk zijn. Deze nieuwe auto’s mogen een top 5 ambiëren, en dat met respect voor de geest van de rally. Anderzijds beseffen we ook dat we ons moeten openstellen voor meer recente wagens, onder meer voor het spektakel. We gaan met de coëfficiënt van 1,40 dus meer mensen kunnen toelaten, zonder onze proef te wijzigen.

Ook in ‘Classic’ nieuwigheden!

Het is en blijft de plaats waar de liefhebbers van de 60 km/u, de categorie ‘Classic’ hun ding kunnen doen. Daarom is er ook de samenwerking met de mensen van Blunik, de chronopartner, en zij gaan alles in het werk stellen om de resultaten zo snel mogelijk na de RT te publiceren en dat van start tot finish. Op die manier kan de organisatie het podium na afloop ook sneller laten plaatsvinden. Om de sportieve gang van zaken te garanderen, zal een soort prioritaire lijst van 20 deelnemers opgesteld worden, op basis van de resultaten van de twee voorbije edities. Zij starten de eerste dag om de minuut, terwijl de andere deelnemers om de 30 seconden zullen starten, wat vroeger ook al het geval was. Op zondag worden de eerste twintig om de minuut losgelaten, de volgende, vanaf de 21ste plek om de 30 seconden.

‘Classic’ aanbevolen met rolkooi

Voorlopig is het nog niet verplicht, maar vanaf 2021 moeten de deelnemers in de categorie ‘Classic’ ook een rolkooi hebben, al gaat het wel om een type dat minder complex is dan in de categorie ‘Challenger’ en ‘Legend’. “Het doel is zeker niet om de deelnemers op kosten te jagen, maar vooral om te vermijden dat op één of andere dag de Legend Boucles @ Bastogne vooraan in het nieuws komen na een ongeval met een wagen zonder rolkooi”, legt Pierre Delettre uit. “Een gemiddelde van 60 km/u halen, zeker op de onverharde proeven van zondag, maar ook op het parcours van zaterdag, met weersomstandigheden die zeker niet altijd voorspelbaar zijn, is en blijft een opdracht die niet zonde risico is. Daarom vragen wij nu al om toch een rolkooi te installeren in de wagen, maar net als in 2020 is het nog niet verplicht. In 2021 wordt het dat wel en dan zal de RACB een tekst voorbereiden om de technische modaliteiten van die rolkooien te bepalen.”

(persbericht/ed.wb)

You may also like
Legend Boucles: Cherain leidt na eerste dag
Legend Boucles: goed om weten
Legend Boucles 2023: twee Kevers aan de start
Rally: Duval maakt deelname aan RallyShow en X Cross Car officieel!