Het seizoen 2018 van het DTM is zijn laatste rechte lijn ingegaan en dit weekend werken de teams van Audi, Mercedes en BMW M Motorsport op de Oostenrijkse Red Bull Ring bij Spielberg hun voorlaatste meeting van dat seizoen 2018 af. BMW M Motorsport zal zaterdag zijn driehonderdste race in DTM rijden en bij de teams die BMW trouw zijn, is ook het Mechelse Racing Bart Mampaey.
“BMW had al teams in DTM tussen 1984 en 1992“, legt Bart Mampaey zelf uit. “Daarna verdween BMW, om in 2012 terug te keren en sinds die terugkeer zijn we er ook bij. Ondertussen werkte BMW sinds de comeback ook al 100 wedstrijden af, maar de totale teller staat dus op 300! Indrukwekkend.”
De Red Bull Ring, in het landschap van Stiermarken in Oostenrijk, is al jaren een vaste afspraak voor het meest hoogstaande toerwagenkampioenschap van de wereld. BMW won van de voorbije negen wedstrijden in Oostenrijk er maar liefst vier en ook dit jaar wil BMW, met onder meer het Belgische RBM Team daar een zege aan toevoegen. Voorlopig scoorde het Belgische team één overwinning, met de jonge zweed Joel Eriksson in Italië. Bart Mampaey (Team Manager BMW Team RBM) wil dan ook nog eens scoren voor het doek over dit seizoen valt:
“Ons team is erg gemotiveerd voor de twee overblijvende weekends, nu in Oostenrijk, daarna in Hockenheim, niet zo ver van de Belgische grens. We weten dat we op het niveau zitten om topresultaten te behalen, dat toonde onze rijders in de recente races in het Italiaanse Misano en op de Nürburgring. Een bewijs van de goede vorm is dat de technischere van Joel Eriksson de snelste pitstops maakte in de beide races van de Nürburgring. Wij willen in Spielberg en Hockenheim vechten voor het podium en als het even kan voor de zege.”
Voor de titel komt RBM niet meer in aanmerking in het DTM, die titelstrijd is een louter Mercedes-aangelegenheid, tussen de Britse rijders Gary Paffett en Paul di Resta, die laatste een ex-F1-rijder van Force India. Zij voeren het klassement aan en zullen onderling uitmaken wie de titel 2018 behaalt.