Panasonic Jaguar Racing onthulde zijn volledig nieuwe Jaguar I-TYPE 3, een Formula E-bolide van de tweede generatien, aan het Design Museum in Londen. Het gedurfde nieuwe design verlegt de grenzen van innovatie en technologie en geeft aan in welke richting elektrische racewagens zullen evolueren.
Het Britse team bevestigde dat de Braziliaan Nelson Piquet Jr. en de Nieuw-Zeelander Mitch Evans opnieuw aan de start zullen verschijnen om Panasonic Jaguar Racing te vertegenwoordigen in het vijfde seizoen van het ABB FIA Formula E-kampioenschap. In seizoen 2017-2018 droegen Piquet Jr. en Evans bij tot het meest succesvolle seizoen van Panasonic Jaguar Racing ooit door het aantal punten te verviervoudigen in vergelijking met seizoen drie. De inzet van dit nieuwe seizoen is hoger dan ooit tevoren, met een elfde team dat de grid vervoegt vanaf de openingsrace in Ad Diriyah (Saoedi-Arabië) op 15 december. Dit seizoen wil Jaguar een hoofdrol spelen en regelmatig podiumplaatsen in de wacht slepen.
Panasonic Jaguar Racing heeft zijn volledige aandrijflijn intern ontwikkeld en versterkte zo de missie van het team: ‘Race to Innovate’. De specifieke Jaguar-componenten zijn de motor-generatoreenheid (MGU), de inverter met siliciumcarbidemodule, de transmissie, het koelsysteem, de ophanging, de motorsturing (MCU) en de nieuwe sturingssoftware voor het aandrijfsysteem. De geavanceerde MGU haalt een rotatiesnelheid van meer dan 30.000 t/min, meer dan het dubbele van het toerental van een Formule 1-wagen voor 2018. Dat volstaat om de Jaguar I-TYPE 3 in 3,2 seconden van 0 naar 100 km/u te katapulteren.
Terwijl het gewicht ongeveer gelijk bleef aan dat van de I-TYPE 2 toont de nieuwe krachtbron zich ongeveer 25 procent efficiënter en levert ze een vermogen tot 250 kW (335 pk). De Jaguar I-TYPE 3 heeft bovendien meer dan 800 nieuwe onderdelen in vergelijking met de I-TYPE 2. De voorbije twee seizoenen hadden de I-TYPE 2 en I-TYPE 3 samen meer dan 1.000 nieuwe onderdelen. Dat zegt veel over het voortdurende ontwikkelingsprogramma, dat het team competitiever maakt.
Dankzij de verbeterde batterijtechnologie hoeven Jaguar en de andere teams in de ABB FIA Formula E niet meer van auto te wisselen in het midden van de race. Eveneens nieuw voor dit Formula E-seizoen is de hyperboost-modus voor alle teams. Daarmee kunnen piloten gedurende een bepaalde periode een hoger vermogensniveau van 225 kW gebruiken, dat wordt geactiveerd wanneer ze door een duidelijk afgebakende zone rijden. Wanneer de piloten deze hyperboost gebruiken, worden de led-halo-lichten (een nieuwe veiligheidsfunctie opgelegd door de FIA) ontstoken in een afwijkende kleur zodat fans en toeschouwers duidelijk zien wie het hogere vermogensniveau gebruikt.