De tiende manche van het WRC komt eraan en dit keer trekken we richting Turkije. De voorbereidingen zijn bij alle teams in volle gang, dus ook bij het Toyota GAZOO Racing World Rally Team. Na de successen in Finland en Duitsland is het uitkijken naar hun resultaten in een rally die nu al wordt omschreven als extreem zwaar. Dit is wat de piloten erover denken.
Jari-Matti Latvala: “Dit is de eerste keer sinds vele jaren dat ik me klaarmaak voor een compleet nieuw WRC-evenement. Er zijn veel onbekenden: je moet nieuwe nota’s maken, je kent de kenmerken van de wegen niet en je weet niet hoe ze zullen veranderen voor de tweede pasage. Ik herinner me toen we in 2008 in de buurt van Antalya reden dat het erg heet was. De lange etappes waren zeer veeleisend en erg zwaar voor de banden. Van wat ik tot nu toe heb gezien, denk ik dat er enige overeenkomsten zullen zijn met die rally en ook met de Acropolis Rally. De pre-event-test was echt goed voor mij. Ik was erg blij met de auto en we hebben goede stappen gezet met de ophanging. ”
Ott Tänak: “Het is duidelijk dat we onlangs een aantal zeer goede resultaten hebben geboekt, maar ik ben het nog steeds rally per rally aan het bekijken. Het is moeilijk om enige verwachtingen te hebben voor Turkije, omdat we niet veel knowhow over de rally hebben. Iedereen heeft het erover dat het een ruige gebeurtenis is: we zullen moeten afwachten en zien hoe het is op de recce. We weten zeker dat het warm zal zijn. Ik denk dat onze pre-event test in het zuiden van Portugal een goede voorbereiding daarop was en we doen er alles aan om klaar te zijn en competitief te zijn. Nu kunnen we niet veel meer doen tot we er zijn en de proeven zelf zien. ”
Esapekka Lappi: “We mogen het onverwachte in Turkije verwachten. De informatie die we hebben is dat het ruw zal zijn met veel losse grind en dat bandenbeheer de sleutel zal zijn. Om die reden zullen de lange lussen tijdens de namiddag cruciaal zijn, denk ik. We hebben op onze test gezien dat de bandenslijtage vrij hoog is als je ruige wegen hebt en het 35 graden is. Over het algemeen ging de test erg goed en ik denk dat we enkele goede instellingen met de auto hebben kunnen vinden. Ik kijk uit naar de uitdaging: het is een kans om iets nieuws te leren. Tot nu toe was het vroeg op de weg zijn met los grind geen sterk punt voor mij, dus ik zal proberen dat te verbeteren. “