Home > VAS > Rallycross > Regionale rallycross zet seizoenseinde in

Regionale rallycross zet seizoenseinde in

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

Na de zomerperiode wordt in het regionale rallycross de eindspurt nu ingezet. Nog drie wedstrijden zijn er te rijden. In twee klassen tekent zich al een duidelijke kandidaat voor de eindzege af. Op het Duivelsbergcircuit zullen we zaterdag het vervolg zien van een spannend seizoen, waar we tot nu toe al diverse winnaars en dus ook diverse leiders zagen in sommige klassen.

Nu wordt er plaats gemaakt voor het betere rekenwerk, want er zijn nog drie wedstrijden te gaan en van het eindresultaat mogen nog twee scores worden weggelaten. Bovendien wisselen we nog tussen het Duivelsbergcircuit, met de jokerronde, en het voorlopig nog steeds korte Glossocircuit, zonder dat extraatje dat veel rijders al soelaas bracht! Zekerheid heeft men nooit en het enige wat men de rijders kan influisteren is: “strijden tot aan de eindmeet!”

Loodts bijna zeker van de titel in Promo C

Moet er nog worden aangehaald dat er dit seizoen maar één rijder met kop en schouders boven iedereen uit stak? Rudi Loodts was duidelijk een klasse te sterk in de kleine Opel Corsa. Viermaal op rij wist hij met de volle buit aan de haal te gaan zonder ook maar één fout te maken. Met zevenennegentig punten staat hij stevig aan de leiding. Een bijkomende zege zou het pleit definitief beslechten. De strijd voor de overige ereplaatsen is nog volop aan de gang. Wim Van Tiggelen in de Peugeot 205 volgt al op ruime afstand van Loodts, en voelt de hete adem van Devlin Thijs met de Opel Corsa in zijn nek. Thijs wist de laatste race in Maasmechelen knap te winnen en volgt achter Van Tiggelen op twee punten. Ook Danny Kunnen in de Toyota Corolla en Eddy Vandepas in de Peugeot 205 kunnen eventueel nog in aanmerking komen voor een podiumplaats.

Dexters ruikt de champagne in klasse A

Met drie overwinningen en tweemaal een tweede plaats staat Didier Dexters stevig aan de leiding van de klasse. De Maasmechelaar won de openingsrace in maart en trok de lijn door. Dat de Toyota MR2 sterk en betrouwbaar is, liet hij vorig seizoen al merken toen hij telkens net naast de winst greep. En dus gaf hij zijn vertrouwde Toyota een grondige check–up en hield tot op heden iedereen achter zich. Enkel Ben Lenaerts  en Benny Demandt, beiden in een Honda, kwamen even tussenbeide, maar Dexters kon in de vorige wedstrijd opnieuw  het laken naar zich toe te trekken. Met negenentwintig punten voorsprong op naaste achtervolgers Davy Wijnants en Ben Lenaerts ruikt Dexters de champagne al een beetje, maar dan mag hij natuurlijk geen fouten maken. Al heeft hij nog een kleine reserve indien de race in Maasmechelen op een sisser zou uitdraaien.

Nog geen beslissing in klasse B

In de klasse B is er nog geen potentiële kampioen aan de einder. Met vier verschillende winnaars in vijf wedstrijden is het duidelijk nog afwachten wie uiteindelijk met de eindzege aan de haal zal gaan. Andy Leysen in de BMW M5 staat momenteel aan de leiding met een kleine voorsprong van negen eenheden op Jan Driesen in de BMW Compact. Leysen won de laatste race in zomerse temperaturen op het Duivelsbergcircuit nadat Jonas Kemps in de BMW M3 een helpende hand kwam toesteken toen Leysen’s achterbrug het begaf. Collegialiteit troef. Zoveel was zeker. Kemps houdt momenteel het hoofd koel op een derde plaats. Doch in het verleden liet de Balennaar al eens zien uit een verloren situatie toch nog met de eindzege aan de haal te kunnen gaan. Er staan echter nog enkele stevig kleppers klaar om met de nodige punten aan de haal te gaan. Stijn Severijns in de Opel Ascona en Dirk Mooren in de Opel Astra zitten nooit verlegen om enkele punten te komen wegsnoepen. Afspraak dus in Maasmechelen op het snelle Duivelsbergcircuit.

(vas persbericht/foto’s: P. Claesen)

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_image _builder_version=”3.0.105″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2018/09/PCG_1800.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” always_center_on_mobile=”on” force_fullwidth=”off” show_bottom_space=”on” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_image _builder_version=”3.0.105″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2018/09/PCG_1927.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” always_center_on_mobile=”on” force_fullwidth=”off” show_bottom_space=”on” /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
VAS RX: Glossso werkt richting 2021
VAS: voorlaatste manche in regionale rallycross
VAS RX: de terugkeer naar Duivelsberg
VAS terugblik: Glosso Rallycross