In afwachting van de belangrijke eindejaarstentoonstelling ‘Porsche 70 Years’, viert het Autoworld museum in Brussel in het najaar twee verjaardagen: 70 jaar Land Rover in september en 40 jaar BMW M1 in oktober. Voor beide verjaardagen worden een twaalftal wagens tentoongesteld.
De geschiedenis van Land Rover wordt tijdens de maand September geschetst aan de hand van een veertiental iconische modellen, waaronder de eerste Land Rover die ooit werd ingevoerd in België (in 1948), een zeldzame Forward Control, een Defender die meedeed aan de Camel Trophy, een uiterst zeldzame Golden Wolf, maar ook een Belgische afgeleide in de vorm van een Minerva Jeep uit 1952 en de eerste Land Rover in burgerpak: een Series 1 Range Rover uit 1973.
In 1948 introduceerde de Britse autobouwer Rover een 4×4 terreinvoertuig, geïnspireerd op de Amerikaanse Jeep, die een stevige reputatie had opgebouwd tijdens de 2e Wereldoorlog. De eerste Land Rover had een 1.595 cc viercilinder benzinemotor en er werd gebruikt gemaakt van veel aluminium voor de carrosserie-elementen. Van bij de start was deze ‘Series I’ een groot succes. Reeds in 1950 bereikte de productie 15.000 stuks. Het Britse leger en de politie waren de eerste grote afnemers, maar hij was ook populair bij landbouwers en jagers. In 1959 werd de 250.000ste Land Rover geproduceerd. Op het eind van de jaren zestig was hij veruit het belangrijkste product van Rover en werd hij in 19 landen gebouwd.
Ook in ons land werd in 1952 een productie opgestart met een ‘eigen’ versie voor het Belgische Leger en de Rijkswacht: de Minerva Jeep .De Land Rover in zijn oer-vorm bleef in productie tot in 2016. Sinds 1990 is hij bekend als de Land Rover Defender. Naast het originele 80’ chassis (80 inches of 2,03 m wielbasis) volgden er ook langere versies en diverse motoriseringen. Hij kan ook worden beschouwd als de voorvader van de legendarische Range Rover.
(persbericht)