De 24 Uur van Zolder, dat is niet enkel de strijd tussen de dikke Porsche 911 en de prototypes. Het is ook een mooi veld toerwagens in de Belcar 4 en Belcar 5, twee klassen die Autosportwereld.be niet vergeet. JUSI Racing kon vorig jaar met hun BMW een derde plaats veroveren in de klasse. Een kunstje dat ze dit jaar kunnen herhalen?
De strategie is volgens Jurgen Vemeulen simpel: blijven rijden. “We gaan toch proberen om ongeveer drie uur aan een stuk te blijven rijden zonder binnen te komen, met alle wagens. Als we dat op een aanvaardbaar tempo kunnen volhouden hebben we volgens mij een serieus voordeel want iedere pitstop in zolder kost je al snel een ronde. Als we de wagen goed in het oog blijven houden, kunnen we verrassend uit de hoek komen.”
Vorig jaar pakte die strategie goed uit, JUSI eindigde op het podium van de klasse, een onverhoopt succes. Vermeulen blikt trots terug. “Zo een resultaat hadden we nooit durven dromen. Toch hebben we het voor elkaar gekregen, terwijl er verschillende teams waren met veel meer ervaring. We deden het dan nog in ons eerste jaar, en dat met een diesel, het is toch iets om trots op te zijn”.
Vermeulen blijft echter realistisch. JUSI wil vooral met alle wagens terug over de finish rijden. “We mogen stiekem hopen op een resultaat als vorig jaar, maar je moet de dingen ook bekijken zoals ze zijn. Als je de budgetten bekijkt in onze klasse zijn wij toch het low-budget team. We hebben ook pech gehad met onze nieuw ontwikkelde motor, die gisteren stuk ging, waardoor we nu met de motor van vorig jaar aan de start staan. De race uitrijden is dus de bedoeling, wat er dan nog bij komt is een mooi extraatje, voor iedere klasses waar we aan deelnemen.”
© Foto Jens Mommens