Bij de start van de 70ste editie van de Total 24 Hours of Spa nam René Rast in de WRT Audi #2 meteen de leiding over van onze landgenoot Maxime Martin, die in de Aston Martin #62 na de uitsluiting van Dries Vanthoor op pole vertrok.
Christopher Mies kwam in Audi #1, die van Vanthoor, al na de eerste ronde binnen voor de Stop&Go-penalty van drie minuten die het team na afloop van de kwalificaties kreeg. Het spreekt voor zich dat WRT deze wagen meteen naar de kelder van het klassement zag wegzakken.
Ook Gary Paffett kreeg meteen een straf van tien seconden in de Mercedes #84, omdat hij te opvallend aan het ‘weaven’ was tijdens de formatieronde. Matt Griffin kreeg als een van de favorieten in Pro-AM af te rekenen met een lekke band en viel met zijn Ferrari #51 terug in het klassement.
Vroege pitstops
Heel wat teams gingen vroeger dan verwacht pitten en die cyclus zorgt ervoor dat het na een uur bijna onmogelijk is om een klassement op te maken. Enkele wagens die achteraan vertrokken, zoals de #76 R-Motorsport Aston Martin en de #7 Bentley komen ondertussen rustig naar voor. Bentley oogt sterk, met de #8 van Maxime Soulet in de voorste gelederen als de snelste man in koers, en ook BMW moeten we verrassend genoeg in de gaten houden.
Na de pitstops komt de #62 Aston Martin van Marvin Kirchhöfer wel opnieuw als leider door, gevolgd door de Audi #2 van Nico Müller. De Lamborghini #63 van Mirko Bortolotti volgt op een voorlopige derde plek.
In Pro-AM is de leiding in handen van de HTP Motorsport Mercedes van Bernd Scheider, terwijl Nico Bastian met een Mercedes van AKKA ASP de Silver Cup aanvoert. Chris Goodwin leidt met de McLaren #59 soeverein in de AM Cup.