Onze collega van Le Dernière Heure, Olivier De Wilde komt met een wel erg opvallend verhaal in de nasleep van de diskwalificatie van de #1 Audi van poleman Dries Vanthoor. Wij brengen u de versie van de Waalse krant en verder laten wij aan u over wat u van deze hele affaire denkt, een affaire die in de eerste plaats jammer is voor Dries Vanthoor en voor de sport in het algemeen.
Volgens de Waalse krant zou de auto van Vanthoor beschikken over een te snelle krachtbron en dat zette de technische en sportieve commissarissen aan het denken. Wij citeren verder uit het stuk van La DH:
“De Belgische verantwoordelijke van de BoP, Claude Surmont, was niet gelukkig met de vertoning van één wagen die boven de andere Audi en de andere merken uitstak. Surmont zijn werk is, en dat doet hij goed, om alle wagens zo gelijk mogelijk te maken. Het zoekwerk begon gisterenavond en het team heeft blijkbaar tape gebruikt om het inlaatstuk van de airbox extra te bevestigen. Volgens WRT zouden alle Audi-teams dat doen en dat verandert niets aan de prestaties van de auto. Echter bij Sainteloc, ook een team dat Audi inzet, klinkt het anders: neen, wij doen dat niet, citeert La Dernière Heure de teamverantwoordelijke van Saintéloc, Frédéric Thalamy. Maar alle Audi R8 krijgen wel 15 kilogram extra ballast, aldus diezelfde Thalamy. Voor de race was beslist dat Dries niet de kwalificatie zou rijden… Een andere bron van La DH gaat nog verder: het is niet die tape die het probleem vormt, maar wel het feit dat die Audi sneller is dan de rest (2 à 3 km/u) en dat in die mate dat Audi Sport vreest dat de auto zou kunnen gediskwalificeerd worden of dat de BoP ingrijpend zou kunnen gewijzigd worden. Hoe dan ook is het jammer voor Dries Vanthoor die een schitterende rijder is. Ik hoop dat hij alsnog kan winnen, weet de bron nog.”