Rebellion Racing lijkt de laatste uitdager van Toyota in de 24 Uur van Le Mans. Na een Stop&Go-penalty voor Toyota #8 lijkt de #7 van de Japanners nu al op weg naar de overwinning, al is de weg nog heel erg lang.
Gezien de vergelijkbare snelheid tussen de #7 en de #8 is het onmogelijk voor die tweede om puur op snelheid nog de leiding over te nemen. Dit is de 24 Uur van Le Mans en dus is evenwel alles mogelijk. Het is afwachten hoe de nacht verder zal verlopen.
Beide Rebellion RB13 volgen op respectievelijk vier en vijf ronden en zijn zeker nog niet uitgeteld. Zoals verwacht is de Zwitserse formatie opnieuw te sterk voor de andere privateers, aangezien SMP Racing, CEFC TRSM Racing, ByKolles en DragonSpeed met allerlei problemen kregen af te rekenen.
De LMP2-categorie is nog erg open, maar de G-Drive Oreca #26 van Jean-Eric Vergne, Andrea Pizzitola en Roman Rusinov blijft voorlopig leiden. Het verschil met de Signatech Alpine #36 van André Negrão is goed 25 seconden.
GTE Pro snel, maar kwetsbaar
In GTE Pro blijft Porsche onder leiding van de #91 van Kevin Estre, Laurens Vanthoor en Michael Christensen de debatten leiden, gevolgd door de Ford #68 van Sébastien Bourdais en de Porsche #91 van Richard Lietz.
Beide CORE Autosport Porsche, de exemplaren uit het IMSA-kampioenschap, kregen met problemen af te rekenen en ook de #81 BMW van onder meer Nicky Catsburg valt ondertussen terug met problemen aan de schokdempers en de remmen. Corvette, Ferrari en Aston Martin verloren kostbare tijd en Maxime Martin rijdt met zijn Aston rond op de veertiende positie.
Conclusie: in GTE Pro gaat het onwaarschijnlijk hard, is de strijd adembenemend, maar zijn de wagens enorm kwetsbaar. Afwachten dus.
In GTE Am vallen de mooie prestaties van JMW Motorsport en Proton Competition op. Op dit moment gaat Julien Andlauer in de #77 Porsche aan de leiding, maar JMW, het winnende team van vorig jaar, volgt op minder dan een minuut.
Foto © Evers Media/Eyckmans